Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
7 oktober 2019
In gesprek over het werkverdelingsplan; goed voor de teamspirit
Als team gezamenlijk praten over het werkverdelingsplan moet zorgen voor een eerlijker taakverdeling en maatwerk op school. Hoe bevalt die vanaf 2018 ingevoerde aanpak? “Ik dacht dat we hier als sector nog niet aan toe waren”, zegt de één. De ander: “Het is erg goed voor het teamgevoel.”
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Holdings onder de loep
Hoe groter de organisatie, des te complexer de medezeggenschap. Lukt het nog wel op alle niveaus medezeggenschap te organiseren als meerdere schoolbesturen hun stichtingen onderdeel maken van een overkoepelende organisatie, ook wel holding genoemd? Daar laat het Expertisecentrum van de stichting Onderwijsgeschillen momenteel onderzoek naar doen.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Wat moet/mag er in het schoolplan?
Het ministerie van OCW en de inspectie hebben een brochure gemaakt onder de titel ‘Schoolplan: handvat voor kwaliteitsbeleid’. Die behandelt vragen als wat er allemaal in moet staan en hoeveel vrijheid scholen hebben als ze zo’n schoolplan opstellen.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Let op risico's bij RI&E
Scholen die geen risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) hebben, of waar het bijbehorende plan van aanpak ontbreekt, lopen het risico op een flinke boete nu de overheid strenger gaat inspecteren. De arbowet verplicht iedere werkgever om zo’n RI&E te hebben.
Lees verder
Lees verder
5 augustus 2019
Nieuwe rechten: wonderpil met bijwerkingen
Er wordt steeds meer belang gehecht aan goede medezeggenschap in het onderwijs en de rol van de mr wordt groter. Is dat een goede ontwikkeling of zitten er ook haken en ogen aan?
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Vast budget, dat is pas een risico
Kosten voor de medezeggenschapsraad komen voor rekening van het bevoegd gezag, als de mr er vooraf maar melding van maakt. Het is ook mogelijk zonder die meldplicht te werken, met een vast budget. Linke soep, waarschuwt de AOb.
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Nietigheid, een kwestie van spierballen
Polderen is er niet meer bij als de overlegpartner zonder instemming van de medezeggenschapsraad een besluit doordrukt. De mr kan nietigheid inroepen, maar dat moet snel, doelgericht en duidelijk gebeuren. Waar de grenzen van dit instrument liggen, wordt duidelijk uit de inmiddels opgedane ervaring.
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Sla de handen professioneel ineen
Een professioneel statuut moet de professionele ruimte van leraren op elke school regelen vanaf 1 augustus 2018. Welke rol heeft de medezeggenschapsraad bij de totstandkoming van zo'n statuut en wat kan er in staan?
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Oud besluit alsnog aan te vechten?
De onderwijstijd op onze school is vorig jaar veranderd in een periode dat we geen functionerende medezeggenschapsraad hadden. Later zijn er verkiezingen uitgeschreven en onze nieuwe mr wil het genomen besluit alsnog aanvechten. Wat kunnen we doen?
Lees verder
Lees verder
6 juni 2019
Hoe privé is het entreerecht?
Onze mr vraagt zich af of alle procedures rond het entreerecht voor LD-functies wel juist zijn gevoerd, maar we krijgen geen inzage in de individuele gegevens. Mag het college van bestuur dat weigeren?
Lees verder
Lees verder