Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
12 december 2019
Fusie terugdraaien, het zou kunnen
Wat te doen als een scholenfusie niet het succes blijkt dat ervan was verwacht? Dan moet het op initiatief van de medezeggenschap mogelijk worden om de fusieschool weer uit elkaar te halen, vinden minister Arie Slob en een meerderheid van de Tweede Kamer. Dit ‘defuseren’ krijgt een vermelding in de regels rond fusies.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Meer lessen van De Ratelaar
Uit de opheffing van basisschool De Ratelaar in Deurne, zoals beschreven in InfoMR 3 van 2019, valt volgens de oudergeleding meer te leren dan aandacht voor de procedurekosten. “Reken er als mr niet altijd op dat het bestuur welwillend is.”
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Ontwikkeltijd, nu moet het echt
Over twee maanden moet bij elke mr in het voortgezet onderwijs een plan liggen voor het terugbrengen van de lestaak en het invullen van de extra ontwikkeltijd. Om die cao-afspraak inhoud te geven is vooral belangrijk dat het hele team heeft meegepraat. Let daarop als mr, adviseren de cao-onderhandelaars van destijds.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Interimmers en externen in het onderwijs ‘Ik gun het je, maar ik betaal dat niet’
Een keynote-spreker voor de scholingsmiddag, een jurist die de mr bijstaat, een interim-rector voor zeven maanden. Wat vragen ze en wat is een redelijk tarief? Eén school geeft opening van zaken.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Opinie: inhaken op lerarentekort en krimp. Plan voorbij je horizon
Kijk voorbij de belangen van de eigen school en regio naar de effecten van bevolkingskrimp en het lerarentekort, bepleiten AOb-rayonbestuurder Philippe Abbing en journalist Miro Lucassen. Richt de blik verder dan de gebruikelijke periode. Er valt over de toekomst van het onderwijs zeker tien jaar vooruit te denken en te plannen, zowel voor de bestuurders als in de medezeggenschap.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Wie kiest onze nieuwe collega’s?
Twee vacatures op onze school zijn zonder wervingsprocedure vervuld door zijinstromers die nog in opleiding zijn. Hadden wij als mr daar invloed op moeten hebben?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Kleine school, minder overleg?
Ons bestuur, dat intern het toezicht doet, vindt een gesprek van de mr met de toezichthoudende bestuursleden overbodig omdat we elk jaar met het volledig bestuur overleggen. Ook hoeven we volgens hen niet in de sollicitatiecommissie te zitten bij bestuursvacatures. Klopt dat?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Bindend adviseren over rector?
Onze rector, tevens bestuurder, gaat binnen afzienbare tijd met pensioen. Het bestuur heeft alleen onze school onder zich. Wat is de rol van onze mr bij de benoeming van zijn opvolger? Kunnen we een beroep doen op het recht op een bindende voordracht in de raad van beheer, net zoals bij een lid van de raad van toezicht?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Inspectierapport? Daar valt altijd iets van te leren
De rapporten van de inspectie van het onderwijs liegen er niet om. Zeker bij scholen die de beoordeling ‘zeer zwak’ krijgen, schrijven de inspecteurs pittige teksten. De leerkrachten doen hun werk niet goed, is vaak de teneur. Het rapport vermeldt ook wat er nu moet gebeuren: ouders moeten op de hoogte worden gesteld van het oordeel, en er moeten binnen een afgesproken termijn verbeteringen zijn doorgevoerd, die soms ook worden omschreven.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Hoe goed is onze medezeggenschap?
Op papier is medezeggenschap op scholen goed geregeld: de wet dekt vrijwel alle varianten en situaties, mr-leden die hun rechten gebruiken, kunnen invloed uitoefenen. Maar past de praktijk bij deze theorie?
Lees verder
Lees verder