Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
2 april 2020
Corona en medezeggenschap
Wat is de rol van de medezeggenschapsraad en ondernemingsraad nu scholen dicht zijn, onderwijs op afstand wordt gegeven en de centrale examens en eindtoetsen zijn geschrapt?
Lees verder
Lees verder
5 maart 2020
Botsende reglementen
Twee vacatures in de vijf leden tellende raad van toezicht van De Haagse Scholen vallen onder het bindende recht van voordracht door de oudergeleding in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.
Lees verder
Lees verder
5 maart 2020
Onevenwichtige verkiezingen
Een deelraad van tien personen, van wie zes afkomstig zijn uit het personeel.
Lees verder
Lees verder
5 maart 2020
Twintig geschillen, één resultaat
De meningsverschillen op basisschool Al Hambra in Utrecht lopen hoog op, waarna de oudergeleding in de medezeggenschapsraad naar de geschillencommissie stapt.
Lees verder
Lees verder
5 maart 2020
Een boekje open over Avicenna
Zes geschillen behandeld en nog altijd is de medezeggenschap op het Avicenna College in Rotterdam een slagveld. Voorzitter Judith Kraak is inmiddels zo getergd dat ze vrijuit spreekt over haar ervaringen met de directeur-bestuurder die de medezeggenschapsraad keer op keer buitenspel probeert te zetten. “Ik wil hem het liefst aanklagen wegens machtsmisbruik.”
Lees verder
Lees verder
5 maart 2020
De expert
Paul Hellings is beleidsmedewerker bekostiging en financieel toezicht bij de Algemene Onderwijsbond. “Als financiële leek kun je heel goed het gesprek voeren over de hoofdlijnen van de begroting. Het gaat niet om je eigen kennis, maar om het stellen van de goede vragen. Dat kan iedereen leren.”
Lees verder
Lees verder
5 maart 2020
MR-scan: het kan nog beter
Hoe staan jullie ervoor als medezeggenschapsraad? Dat is snel te ontdekken door een online scan in te vullen. De eerste resultaten wijzen op professionalisering van de mr, maar project Versterking Medezeggenschap ziet nog veel mogelijkheden om winst te boeken.
Lees verder
Lees verder
4 maart 2020
Cécile de Vos, Onderwijsgeschillen ‘Praat minder over regels, meer over belangrijke zaken’
De nieuwe directeur/bestuurder van de Stichting Onderwijsgeschillen zat zelf nooit in een medezeggenschapsraad, maar werkte wel als toezichthouder en faculteitsdirecteur: “Ik ben meer een bestuurder denk ik; ik neem zelf graag initiatief voor actie.”
Lees verder
Lees verder
4 maart 2020
Medezeggenschap, hoe leer je dat?
De rol van de medezeggenschapsraad in het onderwijs wordt steeds belangrijker. Tot de opleidingen tot leerkracht of schoolleider is dat nog niet doorgedrongen: zij laten het onderwerp buiten hun lesprogramma.
Lees verder
Lees verder
3 maart 2020
Bestuur SvPO draait aan knoppen medezeggenschap; Tandeloze tegenspraak
Personeel, ouders en leerlingen mogen over alles meepraten, claimt het bestuur van de scholen voor persoonlijk onderwijs. Maar de uitgedokterde opzet van de medezeggenschap geeft juist het bestuur veel controle, analyseert Onderwijsblad-redacteur Arno Kersten.
Lees verder
Lees verder