Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
12 december 2019
Kleine school, minder overleg?
Ons bestuur, dat intern het toezicht doet, vindt een gesprek van de mr met de toezichthoudende bestuursleden overbodig omdat we elk jaar met het volledig bestuur overleggen. Ook hoeven we volgens hen niet in de sollicitatiecommissie te zitten bij bestuursvacatures. Klopt dat?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Bindend adviseren over rector?
Onze rector, tevens bestuurder, gaat binnen afzienbare tijd met pensioen. Het bestuur heeft alleen onze school onder zich. Wat is de rol van onze mr bij de benoeming van zijn opvolger? Kunnen we een beroep doen op het recht op een bindende voordracht in de raad van beheer, net zoals bij een lid van de raad van toezicht?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Inspectierapport? Daar valt altijd iets van te leren
De rapporten van de inspectie van het onderwijs liegen er niet om. Zeker bij scholen die de beoordeling ‘zeer zwak’ krijgen, schrijven de inspecteurs pittige teksten. De leerkrachten doen hun werk niet goed, is vaak de teneur. Het rapport vermeldt ook wat er nu moet gebeuren: ouders moeten op de hoogte worden gesteld van het oordeel, en er moeten binnen een afgesproken termijn verbeteringen zijn doorgevoerd, die soms ook worden omschreven.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Hoe goed is onze medezeggenschap?
Op papier is medezeggenschap op scholen goed geregeld: de wet dekt vrijwel alle varianten en situaties, mr-leden die hun rechten gebruiken, kunnen invloed uitoefenen. Maar past de praktijk bij deze theorie?
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Geen akkoord, dan geldt de cao
Kan dat aantal uren wat minder, vraagt het bestuur van een samenwerkingsverband van zes gymnasia aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Een nieuwe faciliteitenregeling beperkt vooral de uren voor secretaris en voorzitter. Om zo’n regeling in werking te laten treden, moet de gmr er wel mee instemmen en dat gebeurt niet. Het aantal overblijvende uren ligt namelijk onder het raamwerk uit de cao voortgezet onderwijs.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Het ene advies is het andere niet
Het college van bestuur denkt de directievacature in het basisonderwijs netjes te vervullen door twee leden van de medezeggenschapsraad op te nemen in de benoemingsadviescommissie (bac). Zo kan de procedure snel en effectief worden afgewikkeld, met voldoende inbreng vanuit de mr. Maar daar denkt de betrokken mr anders over: die wil over de voorgenomen benoeming ook zelf advies kunnen geven, zoals dat wettelijk en reglementair is geregeld.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Zonder onderbouw is het spel uit
In Zuuk, een buurtschap van 300 inwoners op de Veluwe, slaan krimp en vergrijzing toe. Het schooljaar 2019 dreigt te beginnen zonder kleuters, 1 leerling in groep 3 en niemand in groep 4. Met nog slechts 24 leerlingen heeft de school geen toekomst, besluit het bestuur. Tijd om de leerlingen met personeel bij een andere school van de stichting onder te brengen zodat die wel boven de eigen levensvatbaarheidsnorm van 50 leerlingen blijft.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Hard werken aan samenwerking gmr-cvb: ‘Vrij, veilig en vol vertrouwen’
Bestuurders en medezeggenschappers bij onderwijsstichting Movare hebben allebei hun eigen rol, maar ze werken wel constructief samen, vinden zowel cvb als gmr. “Samen hebben we heel veel verstand van het onderwijs.”
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Gmr aan zet bij passend onderwijs
De ondersteuningsplanraad was een interessant idee, maar blijkt in de praktijk een mislukking. Ook experts zien geen verdere toekomst voor de opr. Voor medezeggenschap rond passend onderwijs is de beurt nu aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraden. Zij kunnen meteen beginnen.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2019
Hoge procedurekosten, weinig resultaat
Opheffing van een basisschool leidde tot procedure- en advieskosten van 1000 euro per leerling, blijkt uit een recente uitspraak van de Ondernemingskamer. Het bestuur betaalde de bulk en begon toen te steigeren.
Lees verder
Lees verder