Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
6 juni 2019
Zinvol meepraten over financieel beleid
Wanneer het onderwerp financieel beleid op tafel komt, zijn er nogal wat mr- en gmr-leden die afhaken, ze denken dat ze daar ‘niets van snappen’. Die koudwatervrees is begrijpelijk maar onnodig, vinden ze bij het project Versterking Medezeggenschap.
Lees verder
Lees verder
5 juni 2019
‘Zoek het gelijkwaardige gesprek met de rvt’
Veel toezichthouders beseffen dat zij beter functioneren als ze ook informatie halen bij de medezeggenschap, noteerde AOb-trainer Annemarie van Luik in de vorige InfoMR. Toch aarzelen mr-leden om hun kaarten op tafel te leggen bij de raad van toezicht. Hoe komt dat en wat valt eraan te doen?
Lees verder
Lees verder
5 juni 2019
Over steun valt niet te twisten
Heeft de medezeggenschapsraad ondersteuning nodig, bijvoorbeeld een AOb-servicepakket? Over de kosten daarvan moeten scholen niet moeilijk doen, blijkt uit een recente uitspraak in een geschil waar het bevoegd gezag niet wilde betalen.
Lees verder
Lees verder
5 juni 2019
Inspectie beoordeelt medezeggenschap: ‘Het gaat om de tegenspraak’
Eens in de vier jaar doet de Inspectie voor het Onderwijs bij elke school een bestuursonderzoek. Een gesprek met een afvaardiging van mr of gmr maakt sinds anderhalf jaar altijd deel uit van zo’n onderzoek. Hoe bevalt dat?
Lees verder
Lees verder
5 juni 2019
Rollenspel rond medezeggenschap: gymzaal ofcircustent?
Net als politiek, oorlog en handel is ook medezeggenschap tastbaar te maken door het als een spel in te richten. Scholierenorganisatie LAKS en het project Versterking Medezeggenschap leggen de kaarten op tafel.
Lees verder
Lees verder
5 juni 2019
Kan fusie zonder mr?
Op onze school is al jaren geen medezeggenschapsraad. Nu er een fusie voor de deur staat, komt een groep ouders in verzet. Zij denken dat het fusiebesluit niet rechtsgeldig kan zijn. Wat hebben zij nog te vertellen?
Lees verder
Lees verder
5 juni 2019
1 + 1 = gmr?
Ons bestuur heeft een basisschool en een school voor voortgezet onderwijs onder zich. Kunnen we voor bovenschoolse zaken een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in het leven roepen?
Lees verder
Lees verder
1 juni 2019
Welke activiteiten?
In onze mr is discussie over de kosten van activiteiten rond medezeggenschap in relatie tot het schoolbudget. Tellen schoolfeesten en kerstvieringen mee die worden georganiseerd door de ouderraad, en horen die in een activiteitenplan thuis?
Lees verder
Lees verder
1 juni 2019
Ouders zijn niet almachtig
Een leerling met gedragsproblemen is volgens de Daltonschool niet meer te handhaven in groep 7, het is tijd voor speciaal basisonderwijs. Dat begint met een toelaatbaarheidsverklaring, maar het samenwerkingsverband weigert de aanvraag.
Lees verder
Lees verder
7 mei 2019
Achterdeurtje blijft dicht voor senioren
De molens van medezeggenschap malen langzaam, maar zelden voert een beroepszaak de betrokkenen negen jaar terug.
Lees verder
Lees verder