Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
18 juni 2020
Huisvesting school en buurtprotest
Zuidoostbeemster bij Purmerend groeit als kool, en dus barst de school uit zijn voegen. Verzet uit de buurt tegen een tijdelijke dependance kwam op de mr-agenda terecht: hoe te handelen zonder het conflict op te zoeken?
Lees verder
Lees verder
18 juni 2020
Geef de toezichthouder een duwtje
Goed toezicht houden is een zaak van cultuur, staat in een dit voorjaar gepubliceerde werkagenda voor professionalisering van dat toezicht in het voortgezet onderwijs. Aan het functioneren van de raden van toezicht valt blijkbaar nog genoeg te verbeteren. Kan de medezeggenschap een handje helpen?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
Rechten bij benoeming via noodplan?
Vanwege de coronacrisis heeft onze schoolleiding een noodplan bedacht. Daar staat ook in dat een van de conrectoren als plaatsvervangend rector zal fungeren in geval van nood. De rector en wij vroegen ons af of dit een zaak is waarover de mr advies moet uitbrengen?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
Overuren in crisistijd?
Zolang de scholen dicht zijn vanwege de coronacrisis kan ons ondersteunend personeel maar weinig werken. Het college van bestuur vraagt ze daarom overuren op te nemen. Is dat af te dwingen?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
MR in Corona storm?
Nu iedereen vanuit huis werkt, lijken allerlei afspraken niet meer te gelden. Ons management heeft contactmomenten voor het hele team vastgelegd om te kunnen videovergaderen, maar er is geen rekening gehouden met vrije dagen en lesvrije dagdelen. Mag dit wel en wat kan de mr doen?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
IKC-medezeggenschap (2): praktijk. We zijn nog zoekende’
Cindy Rijkse werkt als leerkracht/coach bij Integraal Kindcentrum Laterna Magica in Amsterdam IJburg. Ze maakt deel uit van de kc-raad. Die bestaat uit 8 mensen: 3 leerkrachten, 1 pedagogisch medewerker en 4 ouders namens zowel kinderopvang als onderwijs. Binnen de kc-raad is een aparte mr-kamer en een oc-kamer (oudercommissie) als er door één van de geledingen geadviseerd of gestemd moet worden.
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
IKC-medezeggenschap (1): samenwerking en eigenheid. Houd bevoegdheid in eigen hand.
In hoeverre ben je als personeelslid in het medezeggenschapsorgaan van bijvoorbeeld de basisschool nog autonoom als je deel uitmaakt van integraal kindcentrum? En als dat IKC dan weer deel uitmaakt een koepel van veel meer opvang- en onderwijsinstellingen, en er een overkoepelende ikc-raad is? Ga je dan als mr-lid van een school überhaupt nog ergens over?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
Project Versterking Medezeggenschap; subsidie stopt
Per 1 april 2020 is het project Versterking medezeggenschap beëindigd; het ministerie van OCW heeft de subsidie stopgezet. Het is wel de bedoeling dat er ondersteuning blijft voor medezeggenschappers in po en vo, maar hoe dat vorm zal krijgen is nog niet duidelijk.
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
Verwarring om begroting
Wat kan de medezeggenschapsraad met de schoolbegroting? Bespreken en adviseren, is gebruikelijk op veel scholen. Logisch, maar niet vanzelfsprekend, blijkt uit een recente beslissing van de Ondernemingskamer.
Lees verder
Lees verder
23 april 2020
Veilig terug naar school; de rol van medezeggenschap
Vanaf 11 mei mogen alle kinderen weer naar de basisschool voor de helft van de onderwijstijd. Hoe dat in te richten, is nu hét agendapunt voor de medezeggenschapsraad. De landelijke richtlijnen en protocollen zijn leidend, maar over de invulling en de details moet elke school afspraken maken die het best passen bij de eigen situatie.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.