Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
7 oktober 2020
Geschil over gelden functiemix; schot hagel mist doel
Onmin lijkt de boventoon te voeren in het overleg tussen de gmr van Stichting ZAAM voor Interconfessioneel Voortgezet Onderwijs in Amsterdam en het bevoegd gezag. De stichting met scholen voor 11.000 leerlingen heeft volgens de personeelsgeleding geld voor betere beloning, de zogeheten functiemix, besteed zonder de mr voldoende te informeren. Het gepresenteerde plan van aanpak vond de mr onvoldoende, en dus kwam de zaak na een beroep op nietigheid bij de geschillencommissie in de vorm van een instemmingsgeschil en twee nalevingsgeschillen.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Commissie doet al te zuinig
Verantwoord omgaan met onderwijsgeld is goed, maar volgens de Ondernemingskamer van het Amsterdamse gerechtshof heeft de Landelijke Commissie voor Geschillen WMS zich vorig jaar al te zuinig opgesteld.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Passend onderwijs blijft parade van knelpunten
Wat heeft vijf jaar passend onderwijs opgeleverd? Veel minder dan gehoopt, concludeert een groep onderzoekers die op verzoek van het ministerie van OCW met tientallen betrokkenen sprak. Ook de medezeggenschap op dit terrein functioneert helemaal niet goed.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Sponsor moet met de billen bloot
Scholen en sponsoring, daar gaat snel een rood lampje bij branden. Al ruim twintig jaar zijn er convenanten over de gewenste manier van werken, en al even lang wijkt de praktijk af van de voorschriften. Een campagne over een vernieuwd convenant moet het sponsorbewustzijn dit najaar vergroten.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Houd zicht op scholingsgelden voor cursus of nascholing
Cursus of nascholing volgen? Daar moet tijd en geld voor zijn in het primair onderwijs, momenteel 600 euro bij een voltijds dienstverband. Ondanks die verbetering is het niet zeker dat ieder leraar het individuele scholingsbudget kan gebruiken – iets waar de medezeggenschap volgens de AOb goed op moet letten.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Onbevoegd voor de klas, hoe werkt dat eigenlijk?
Wil jouw directie het lerarentekort opvangen met de inzet van onbevoegden en zzp’ers? Bemoei je daar als mr actief mee: “Ga niet mee in het angstdenken.”
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Kunnen we schuiven met de werkdrukgelden?
Ons team wil de werkdrukgelden flexibel kunnen besteden, maar hoe is dat mogelijk als we onze keuzes moeten omzetten in een benoeming? Wat als we volgend jaar minder uren voor vakleerkrachten willen en meer voor onderwijsassistenten?
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Bepalen ouders onze roosters?
Onze directeur wil overschakelen naar het continurooster volgens Hoorns model, en stelt dat wij daar geen instemmingsrecht op hebben omdat iedereen nu en straks een half uur pauze heeft. Is dit echt alleen een zaak voor de ouders?
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Hoe beoordelen we nieuwe functies?
De directie vraagt instemming op een gewijzigd functiebouwwerk waarin ook nieuwe functies staan. We weten daar als mr vol nieuwe leden niet goed raad mee. Waar moeten we op letten?
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Noodoplossingen lerarentekort; Het wordt nog erger, dus blijf meepraten
Vijf grote steden krijgen extra geld en gaan het lerarentekort met meerjarige noodplannen te lijf. “Zorg als mr dat je goed weet wat er op jouw school gaat gebeuren. Ook noodoplossingen vallen onder het advies- en instemmingsrecht van een mr.”
Lees verder
Lees verder