Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
1 december 2020
Hoe adviseren we in het geheim?
Er komt een nieuwe directeur op onze school en 1 mr-lid heeft zitting in de benoemingsadviescommissie. In hoeverre is op die manier de medezeggenschap vertegenwoordigd? Onze collega mag geen informatie delen voor de benoeming een feit is, wat laat dat nog voor ruimte voor het adviesrecht van de mr?
Lees verder
Lees verder
1 december 2020
Corona, medezeggenschap en online les. Hoe doen we dit?
Nu er voortdurend leerlingen thuis moeten blijven wegens de uitslagen van coronatests of omdat ze in een risicogroep vallen, willen we deze kinderen helpen bij te blijven door zoveel mogelijk lessen gecombineerd op school en digitaal te geven. Waar moeten we vanuit de medezeggenschap op letten?
Lees verder
Lees verder
30 november 2020
Functiemix; houd het vizier op L11
Een carrièrestap zetten in het primair onderwijs zonder leiding te hoeven geven, het kan nog steeds nu de functiemix is opgevolgd door verbeterde salarisschalen. Hoe de route van L10 naar L11 per school verloopt, is een kwestie voor de personeelsgeleding in de medezeggenschap.
Lees verder
Lees verder
30 november 2020
Eerst de zaken op orde, dan vrij taakbeleid
Op veel vo-scholen wordt gedacht over mogelijke veranderingen in het taakbeleid. Vaak staat een ontwikkeling richting een vrijer taakmodel op de agenda. In theorie betekent dat meer zeggenschap voor docenten en teams bij het verdelen van taken, maar er zitten addertjes onder het gras. “Draagt jouw bestuurder de verantwoordelijkheid echt over? Het draait om autonomie.”
Lees verder
Lees verder
30 november 2020
Focus op lesgeven
Afstand houden, ventileren, online onderwijs, scholen die op advies van de GGD (deels) moeten sluiten vanwege het hoge aantal besmettingen, docenten die liever niet meer fysiek voor de klas staan: al maanden is de impact corona op het onderwijs elke dag in het nieuws. De Algemene Onderwijsbond wordt overspoeld met vragen, de FAQ-coronacrisis op de site is enorm populair en biedt vaak antwoord.
Lees verder
Lees verder
13 november 2020
De rol en rechten van de MR bij corona-maatregelen op school
Naast alle adviezen van het RIVM, de protocollen en het servicedocument Servicedocument funderend onderwijs coronavirus COVID-19 van OC&W is en blijft ook de Arbeidsomstandighedenwet van kracht.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Medezeggenschap en cao; de beschikbaarheidstabel
In het onderwijs werken veel mensen in deeltijd. De baan van 4 dagen is het populairst, maar kleinere aanstellingen zijn er natuurlijk ook. Wie in deeltijd werkt, wil niet alle dagen verplicht op school doorbrengen met een reeks tussenuren. Dat is ook niet nodig.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Sleutelen aan het functiehuis OOP
Hoe kan onderwijsondersteunend personeel verder komen dan salarisschaal 4? Bijvoorbeeld door betere functiebeschrijvingen die passen bij de zwaardere taken die ze uitvoeren. De medezeggenschapsraad kan een duwtje in de goede richting geven.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Avicenna zoekt rustiger vaarwater
Een nieuwe directie, een nieuwe raad van toezicht en een nieuwe medezeggenschapsraad. Na het te hulp roepen van minister Arie Slob is dat de richting om de verhoudingen op het Avicenna College in Rotterdam te normaliseren.
Lees verder
Lees verder
7 oktober 2020
Mixen met het rooster
Op de twee scholen voor speciaal onderwijs van stichting Volare in Nunspeet bevalt het continurooster volgens het Hoornse model met drie lange en twee korte dagen toch niet goed.
Lees verder
Lees verder