Tips voor de MR

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
23 september 2024
Antwoord op praktische mr-vragen
Afspraken, gewoontes, regels: soms is het lastig om als medezeggenschapsraad de juiste positie te kiezen op school. Twee praktische vragen en antwoorden, afkomstig van de AOb-consulenten medezeggenschap. Vraag: Ik heb tussentijds het voorzitterschap overgenomen.
Lees verder
Lees verder
12 september 2024
WMS-congres draait om kracht van medezeggenschap
Bokser Nouchka Fontijn, tweevoudig winnares van Olympische medailles, geeft een keynote op het achttiende WMS-congres over medezeggenschap op scholen. Bij het motto van dit jaar, De kracht van medezeggenschap, sluit Fontijn direct aan door de bokswereld te vertalen naar de positie van medezeggenschappers op scholen.
Lees verder
Lees verder
10 september 2024
Bekostiging mr-servicepakket
Het recht op faciliteiten is wettelijk geregeld in artikel 28 WMS. In een uitspraak (d. d. 28 febr.
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Eerste hulp bij mediacontact
Wanneer zijn interne meningsverschillen op school zo ernstig dat het voor de medezeggenschapsraad zinnig is om naar de krant of de lokale omroep te stappen? De meeste mr’s vermijden deze escalatie, maar in uitzonderlijke gevallen is het een serieuze optie. Enkele tips uit de praktijk.
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Pak de professionele ruimte, maak dat statuut
Het is al zes jaar wettelijk verplicht, maar op veel scholen hebben docenten nog niets gedaan aan het schrijven van een professioneel statuut. Onlangs heeft de Onderwijsinspectie controles aangekondigd. Wat nu? De Algemene Onderwijsbond biedt een voorbeeldstatuut aan voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs die aan de slag willen.
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Kunnen onze opr’s fuseren?
De twee samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor primair en voortgezet onderwijs in onze regio hebben een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie onder twee besturen. Ook de ondersteuningsplanraden voor onze scholen werken samen. Kunnen we dit formaliseren door beide opr’s samen te voegen tot 1 raad voor po en vo?
Lees verder
Lees verder
26 juni 2024
Wat is de rol van medezeggenschap bij andere schooltijden?
Onze school is van plan de uren van de kleuters en de bovenbouw in stappen gelijk te trekken. Op dit moment maken de kleuters minder uren dan de groepen 3 tot en met 8.
Lees verder
Lees verder
14 juni 2024
Boxenmodel vereenvoudigt taakbeleid
Hoe eerlijk de lasten verdeeld zijn in taakbeleid, dat is bij veel besprekingen een onbeantwoorde vraag. Het kan wel, licht AOb-adviseur en trainer Jan Menger toe. Hij bedacht het boxenmodel, een slimme manier om het taakbeleid eerlijk in kaart te brengen. Trainer Menger zet uiteen wat het boxenmodel voor taakbeleid inhoudt en hoe medezeggenschappers er via de AOb gebruik van kunnen maken. Het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum heeft er al ervaring mee opgedaan.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Negen tips voor arbodiscussies in de mr
Frisse lucht, goed onderhouden machines, beperking van de werkdruk en sociale veiligheid, het heeft allemaal te maken met arbeidsomstandigheden op scholen. De medezeggenschap heeft een stem. Negen tips om daar invloed mee uit te oefenen. 1.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Zo is de inzet voor het mentoraat te beheersen
Bij het instemmingsrecht op het taakbeleid kijkt de personeelsgeleding in de medezeggenschapsraad ook naar het aantal uren voor mentortaken op school. In de praktijk komen docenten daar vaak niet mee uit. Wat zijn oorzaken en hoe kan de mr de situatie rond het mentoraat verbeteren?
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.