Tips voor de MR

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
25 januari 2024
‘Niet afwachten, maar actief brengen en halen’
Aysegül Aslan is trainer op de afdeling scholing van de Algemene Onderwijsbond. Zij vergelijkt de samenwerking tussen bestuurder en medezeggenschapsraad vaak met het dansen van een tango: “Een stapje naar voren en een stapje terug, met je tenen de dansvloer aftasten.
Lees verder
Lees verder
18 januari 2024
Wanneer beginnen we met het werkverdelingsplan?
Het nieuwe schooljaar na de zomer lijkt nog ver weg, maar de vorige keer kwamen we te laat in actie om een goed werkverdelingsplan voor ons team en de school te maken. Wat is verstandig?
Lees verder
Lees verder
18 januari 2024
Onderwijsregio is niet alleen voor bobo’s maar net zo goed een zaak voor personeel
Bij de aanpak van het lerarentekort speelt sinds kort een nieuwe sector overschrijdende samenwerkingsvorm mee: de onderwijsregio’s. Daar hoort medezeggenschap bij, want alles draait hier om personeel, betoogt AOb-rayonbestuurder Philippe Abbing. Subsidies hebben al geleid tot de vorming van 27 onderwijsregio’s, de voorlopers in dit proces.
Lees verder
Lees verder
16 januari 2024
Samenwerking: ‘Bij gmr moet iedereen terecht kunnen’
Hoe zorg je dat de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad een goede afspiegeling is, als er bijna vijftig scholen onder één bestuur vallen? “Als je van elke school iemand in de gmr wilt, wordt het een soort Poolse landdag: onwerkbaar.
Lees verder
Lees verder
12 januari 2024
Blijf inzetten op hulp na covid
Covid lijkt geen reden meer voor overheidsmaatregelen, maar wie de diagnose post-covid krijgt, kan daar jarenlang last van blijven houden. De medezeggenschap kan zich inzetten om die narigheid te verzachten voor huidige en toekomstige gevallen.
Lees verder
Lees verder
18 december 2023
Subsidies: kans op geld, maar het kost heel wat onderwijstijd
Mariska Wubben steekt als directeur van de P. Oosterleeschool in Den Haag elk jaar veel tijd aan het aanvragen en verantwoorden van allerlei subsidies. “Ik vroeg me af of het wel zinnig was dat ik er zoveel tijd mee kwijt was dus heb ik het op een rijtje gezet.
Lees verder
Lees verder
12 december 2023
Leuker vergaderen, het kan wel
Vergaderen? Bijna iedereen beschouwt het als iets vervelends dat er helaas af en toe bij hoort op school. Toch kan het beter. Dat zegt Jim van Emden, trainer op de afdeling scholing van de Algemene Onderwijsbond. “Ik hoor het vaak van medezeggenschappers.
Lees verder
Lees verder
12 december 2023
Zo blaas je leven in professioneel statuut
Wie is aan zet bij veranderingen op school, de medezeggenschap of het collectief van leraren via het professioneel statuut? Negen vragen en antwoorden over invloed, achterban, zeggenschap en vernieuwingsdrift. We hebben al medezeggenschap, waarom dan ook nog een professioneel statuut?
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Als je niet zwabbert, rij je altijd heuvel af
Het is heerlijk fietsen in Ermelo. Alhoewel ik een beetje uit de toon val tussen alle bejaarden met super-de-luxe elektrische fietsen, blijft het een genot. Ik woon in het centrum, maar vijf straten verderop is er al weer een bos, een hei of een weiland.
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Valt promotie tot teamleider onder ons adviesrecht?
Een van de collega’s op onze scholengemeenschap heeft een taak als kwartiermaker, ter voorbereiding van een nieuwe werkwijze van onze teams. Nu wil de bestuurder deze kwartiermaker benoemen tot teamleider. Valt dit onder een positie binnen de schoolleiding zodat de medezeggenschapsraad adviesrecht heeft? Dat hangt ervan af.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.