Tips voor de MR

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
12 januari 2024
Blijf inzetten op hulp na covid
Covid lijkt geen reden meer voor overheidsmaatregelen, maar wie de diagnose post-covid krijgt, kan daar jarenlang last van blijven houden. De medezeggenschap kan zich inzetten om die narigheid te verzachten voor huidige en toekomstige gevallen.
Lees verder
Lees verder
18 december 2023
Subsidies: kans op geld, maar het kost heel wat onderwijstijd
Mariska Wubben steekt als directeur van de P. Oosterleeschool in Den Haag elk jaar veel tijd aan het aanvragen en verantwoorden van allerlei subsidies. “Ik vroeg me af of het wel zinnig was dat ik er zoveel tijd mee kwijt was dus heb ik het op een rijtje gezet.
Lees verder
Lees verder
12 december 2023
Leuker vergaderen, het kan wel
Vergaderen? Bijna iedereen beschouwt het als iets vervelends dat er helaas af en toe bij hoort op school. Toch kan het beter. Dat zegt Jim van Emden, trainer op de afdeling scholing van de Algemene Onderwijsbond. “Ik hoor het vaak van medezeggenschappers.
Lees verder
Lees verder
12 december 2023
Zo blaas je leven in professioneel statuut
Wie is aan zet bij veranderingen op school, de medezeggenschap of het collectief van leraren via het professioneel statuut? Negen vragen en antwoorden over invloed, achterban, zeggenschap en vernieuwingsdrift. We hebben al medezeggenschap, waarom dan ook nog een professioneel statuut?
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Als je niet zwabbert, rij je altijd heuvel af
Het is heerlijk fietsen in Ermelo. Alhoewel ik een beetje uit de toon val tussen alle bejaarden met super-de-luxe elektrische fietsen, blijft het een genot. Ik woon in het centrum, maar vijf straten verderop is er al weer een bos, een hei of een weiland.
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Valt promotie tot teamleider onder ons adviesrecht?
Een van de collega’s op onze scholengemeenschap heeft een taak als kwartiermaker, ter voorbereiding van een nieuwe werkwijze van onze teams. Nu wil de bestuurder deze kwartiermaker benoemen tot teamleider. Valt dit onder een positie binnen de schoolleiding zodat de medezeggenschapsraad adviesrecht heeft? Dat hangt ervan af.
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Begroting: schuif extra geldpotjes naar je prioriteiten
Eigenlijk kún je als medezeggenschapper helemaal niet zoveel met de schoolbegroting, relativeert Arnold van Horssen, als econoom werkzaam bij de Algemene Onderwijsbond. “Waar het geld naartoe gaat ligt voor 95 procent vast. Het gaat naar personeel, naar materiaal, naar energie en onderhoud. Dat zijn allemaal steeds terugkerende verplichtingen.
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Zo krijg je grip op cijfers en afwegingen in de begroting
Waar staat de informatie die je nodig hebt? Dat is de eerste vraag voor mr-leden die nog geen ervaring hebben met het bespreken van de begroting. Belangrijk is het meerjarenbeleidsplan, ook wel koersplan of koersdocument genoemd. Hierin staan de strategische doelstellingen van de organisatie.
Lees verder
Lees verder
16 november 2023
Werkdruk: past de baan nog bij de stress?
Omdat werkstress en sociale onveiligheid geen natuurverschijnsel zijn, krijgt de medezeggenschap de aanmoediging om daar dit najaar op te letten. Voor iedereen is er de aangevulde Arbocatalogus voortgezet onderwijs, bij veertig scholen komt de inspectie kijken.
Lees verder
Lees verder
26 september 2023
Schoolbegroting draait niet om de knaken
Aan een schoolbegroting met alleen cijfers heeft een medezeggenschapsraad niets. Bij de bespreking draait het om beleid achter de getallen. Is de begroting nog niet beleidsrijk, dan is het tijd om stappen te nemen.
Lees verder
Lees verder