Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
14 juni 2017
Een klap te ver
Vechtende leerlingen, een docent komt tussenbeide en die krijgt van een van de twee klappen op het hoofd. Mag de school dan die ene leerling verwijderen?
Lees verder
Lees verder
14 juni 2017
Tik op grijpgrage fusievingers
En weer dreigde een buurtschool te verdwijnen, ten oosten van Deventer. In 2012 werd het 100-jarig bestaan nog gevierd, maar volgens de onderwijskoepel OPOD moest de Looschool dicht: te klein, te duur.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Participatiebanen, nieuwe radertjes aan de kansenmachine
Lang niet voor alle taken in de klas is een hoge opleiding nodig. Scholen die daar slim naar kijken, kunnen hun leerkrachten verstandiger inzetten terwijl ze ook een bijdrage leveren aan werkgelegenheid voor mensen met een beperking. Het is een kwestie van beginnen, en daar kan de mr de aanzet voor geven.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Vers bloed toch verplicht, wat nu?
Mag een bestuur de zittingstermijn van mr-leden beperken door een bepaling daarover op te nemen in het mr-reglement? Ja, zegt de hoogste rechter op dit gebied, de Ondernemingskamer en daarmee is een eerdere uitspraak van de geschillencommissie van tafel. Wat betekent dit voor regels over vers bloed in de mr?
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
O jee, fusie in zicht
Een fusie tussen scholen heeft met nog meer procedures te maken nu zij steeds zelfstandiger opereren: dan zijn al snel ook de algemene fusiegedragsregels van de Sociaal-Economische Raad van toepassing. Met de vakbonden op de eerste rij krijgt de medezeggenschap sneller kans op echte invloed.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Als het bestuur mr-advies maar lastig vindt
Wanneer het bevoegd gezag zo tevreden met zichzelf is dat het elk advies naast zich neerlegt of er zelfs helemaal niet meer om vraagt, kunnen de medezeggenschappers sinds kort effectievere maatregelen treffen om toch gehoord te worden.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Eigen rooster kiezen
Op onze mr-agenda staat het voorstel om over te stappen naar een continurooster. Nu hebben wij twee mr’s voor de scholen, die wel een brin-nummer delen. Moeten de oudergeledingen het eerst met elkaar eens worden?
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Wat is onze rol?
Tijdens een reorganisatie is onze adjunct-directeur via het sociaal plan vertrokken en voor de vacature komen drie personen uit een andere locatie in aanmerking; zij zijn daar boventallig. Er is geen ‘vrijwilliger’ en het college van bestuur wil iemand aanwijzen. Wat is nu de rol van onze mr?
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Hoe houden we de stemmen in evenwicht?
Onze drie scholen hebben een mr en voor medezeggenschap bij de stichting is er een gmr met uit elke school twee personeelsleden en twee ouders. Nu krijgt die gmr er een lid bij vanuit de nieuwe medezeggenschapsraad van de centrale dienst. Zo heeft de gmr straks zes ouders tegen zeven personeelsleden, terwijl dit in evenwicht hoort te zijn. Kunnen we dit oplossen met een gewichtenregeling, zodat ieder personeelslid voor 6/7de deel stemt?
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Personeelsbeleid: Denk door over doorwerken
Doorwerken tot je 67ste? Dan moet het werk wel leuk zijn en voldoening geven. Het onderwijs kent met de zorg al jarenlang het hoogste ziekteverzuim. Hoe staat jouw school ervoor? Hoe zit het met het werkplezier van je collega’s? De mr kan het onderwerp hoog op de agenda zetten en dat is nodig ook.
Lees verder
Lees verder