Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
6 maart 2019
Ontwikkeltijd: achtervang voor teams
Daar liggen ze dan, de afspraken over extra ontwikkeltijd in het voortgezet onderwijs. Uiterlijk 1 maart moesten teams en schoolleiding klaar zijn, nu is het tijd voor de mr om te beoordelen of alles correct is gegaan.
Lees verder
Lees verder
6 maart 2019
Waarheen met de opr?
Ondersteuningsplanraden: soms gaat het goed, nogal wat kan beter. Vijf jaar na de invoering van passend onderwijs ligt er een rapport met knelpunten en aanbevelingen.
Lees verder
Lees verder
6 maart 2019
Steun bij fusieplannen blijft cruciaal
De Commissie Fusietoets Onderwijs sloot haar bestaan 14 januari af met een symposium over schaalgrootte. Hieronder de belangrijkste conclusies en opmerkingen.
Lees verder
Lees verder
6 maart 2019
Wat zijn hoofdlijnen?
In de medezeggenschapsraad waar ik net lid van ben geworden, mag uitsluitend over hoofdlijnen worden gesproken. Wat betekent dat precies?
Lees verder
Lees verder
5 maart 2019
Van ontmoeting komt dialoog
Hebben raad van toezicht en medezeggenschap meer aan elkaar nu hun overleg in de wet staat?
Lees verder
Lees verder
4 maart 2019
MR doe iets! Of toch niet?
Personeelsleden, ouders of leerlingen stappen weleens boos naar de medezeggenschapsraad met de boodschap: doe er iets aan. Klim niet meteen op de barricaden bij mogelijk onrecht.
Lees verder
Lees verder
2 maart 2019
'School niet te snel sluiten'
Jet Schuijt is voorzitter van de Stichting Behoud Kleine Scholen. Eind 2018 riep zij in regionale kranten medezeggenschapsraden op om zich niet te laten overdonderen door een voornemen tot fusie of sluiting van een kleine school.
Lees verder
Lees verder
1 maart 2019
Hebben wij voldoende taakuren?
Wat is er wettelijk afgesproken als taakuren voor de medezeggenschapsraad in het primair onderwijs?
Lees verder
Lees verder
13 januari 2019
‘De ondersteuningsroute moet goed geplaveid zijn’
Passend onderwijs een flop? Niet bij voorloper Utrecht, zegt Ank Jeurissen, directeur van het samenwerkingsverband SterkVO.
Lees verder
Lees verder
6 januari 2019
Rode pen door ons jaarverslag?
Antwoord
Onze bestuurder heeft het jaarverslag van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad gelezen en allerlei correcties toegepast, die nu op de agenda komen van de overlegvergadering. Onjuiste formuleringen willen we natuurlijk veranderen, maar er zijn ook punten waar we anders over denken. Wat nu?
Lees verder
Lees verder