Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
19 augustus 2016
Taakbeleid: praten en blijven rekenen
Taken schrappen? Dat is vrijwel onbespreekbaar in het voortgezet onderwijs. En dus gaat het bij taakbeleid over afwaarderen, herverdelen en een kleinere opslagfactor, merkt AOb-rayonbestuurder Jan Menger. Daar komt narigheid van, waarschuwt hij.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Leg die bouwpuzzel mee
Er staan ongeveer 10.000 schoolgebouwen in Nederland en daar wordt heel wat aan verbouwd of compleet vernieuwd. Heeft de medezeggenschapsraad daar invloed op? Welke rol kun je als mr spelen? Een nieuwe informatiefolder geeft antwoorden.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Werkdruk en stress: pak de tijdverslinders aan
Leerkrachten ervaren een steeds toenemende werkdruk in het onderwijs. Dat blijkt uit elk onderzoek dat ernaar wordt gedaan. Het maakt niet uit wie dat onderzoek doet, of dat nu de rijksoverheid (DUO, 2016) of een vakbond (CNV, 2013) is. Op dit moment voert de AOb een groot onderzoek naar werkdruk in het onderwijs uit, waarvan de resultaten begin 2017 bekend worden.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Bezuinigen: zeven tips voor zware tijden
Het leerlingaantal krimpt, de overheid bezuinigt, de kosten nemen toe en de economie kwakkelt: bezuinigen dus, vindt menig schoolbestuur. Valt de keus op grotere klassen, minder leerkrachten en ander taakbeleid of bestaan er slimme alternatieven die de mr op tafel kan leggen? De mr hoeft bezuinigingen niet zomaar over zich heen te laten komen. De begroting, het formatieplan en veel daarvan afgeleide afspraken en regels binnen de school horen in de mr-vergadering aan de orde te komen. Op onderdelen heeft de mr instemmingsrecht. Ook met het adviesrecht kan de mr de koers van de school beïnvloeden. Zelfs wanneer de overlegpartner het bezuinigingswoord alleen nog fluistert zonder met directe voorstellen te komen, kan de mr al aan de slag. Wie er vroeg bij is, maakt namelijk meer kans op daadwerkelijke invloed.
Lees verder
Lees verder
22 december 2015
Opgepast,er valt een beoordeling uit de la
Nu veel scholen in krimpregio’s staan, krijgen (voor.al oudere) leerkrachten soms ineens een uitnodiging voor een ‘beoordelingsgesprek’. Klopt dat wel? En welke consequenties kan dat hebben? De personeelsgeleding in de (g)mr doet er goed aan om de reglementen er eens op na te slaan. Wat is er op school precies afgesproken over functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken en hoe zit het met de bezwaartermijn?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2015
Creatief met brin voor beste medezeggenschap
De koppeling van medezeggenschap aan het bekostigingssysteem van brin-nummers is niet altijd even logisch en dat kan in de praktijk hinderlijk zijn. Hoe eigenzinnig kunnen scholen de regels toepassen om de geest van medezeggenschap optimaal de ruimte te geven?
Lees verder
Lees verder
2 januari 2015
Steeds weer op de agenda: Achterstallig onderhoud en lege lokalen
Het buitenonderhoud van schoolgebouwen is sinds1 januari 2015 een verantwoordelijkheid van de scholen zelf, dus geen zaak meer van meer de gemeente. Als er achterstanden zijn, staan directie en medezeggenschapsraad voor lastige keuzes, zeker wanneer ook nog eens het leerlingenaantal daalt.
Lees verder
Lees verder
2 januari 2014
Alle cijfers op een presenteerblaadje
Medezeggenschapsraden krijgen de belangrijkste cijfers en financiële gegevens van hun school vanaf nu volledig en overzichtelijk aangereikt. Deze verplichte ‘continuïteitsparagraaf' is een belangrijke stap voorwaarts bij de versterking van de bestuurskracht in het onderwijs en maakt integraler toezicht eenvoudiger.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.