Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
22 augustus 2016
Durf ook eens wat op hoog niveau
Jaarplan, schoolplan, strategisch beleidsplan, koersdocument: het klinkt als een bord spaghetti, maar in deze documenten legt de school ambities en manier van uitvoering vast. Daar moet de medezeggenschap bij zijn.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Evenwicht of vacatures?
Onze gmr van vier leden, afkomstig van twee scholen, heeft door een samenloop van omstandigheden beide zetels voor leerkrachten vervuld uit dezelfde school. Volgens ons bestuur is dat in strijd met het reglement. Daarin staat dat er per verkiezing slechts 1 ouder en 1 leerkracht uit de scholen mag worden gekozen. Dat is ook gebeurd: wij treden om beurten af om te voorkomen dat de hele gmr in een keer moet worden vernieuwd. En als leerkrachten zijn we in dienst van de stichting, niet van de school. Zitten we nu toch fout, hoewel tot onze vreugde alle plaatsen bezet zijn?
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Begin nu aan verbetering mr
Hoe word je een sterkere mr? Met tijdige informatie, inzichtelijke scholing, deskundige ondersteuning en een betrokken achterban. Infomr verzamelde een serie ‘tips & trucs’
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Hoera, verkiezingen!
Elke medezeggenschapsraad kent het gevoel: de verkiezingstijd komt eraan. Tijd om de rode potloden te slijpen én kandidaten te werven. Elf vragen en antwoorden over de route naar een geslaagde stembusstrijd.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Lessentabel is meer dan rooster
Op een brede scholengemeenschap staat jaarlijks de lessentabel op de mr-agenda, een document dat regelt hoeveel contacturen er wekelijks per vak, afdeling en leerjaar in het rooster horen te staan. Jarenlang gaf de mr instemming aan het voorstel, maar in 2015 gooit de directie een knuppel in het hoenderhok door om advies te vragen over het voorstel voor 2016. Gevolg: bedenkingen van de mr tegen een onderdeel wegen minder zwaar dan bij instemming.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Alles samen is niet altijd logisch
De bevlogenheid die velen in het onderwijs en de kinderopvang hebben, krijgt extra ruimte in integrale kindcentra. Hoe mooi dat ook is, de medezeggenschap hoort er ook een fatsoenlijke rol in te nemen, betoogt de AOb.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Blijf jezelf!
Bovenschools wordt vaak van alles besloten: dat het nieuwe schooljaar begint met een verplichte studiedag of dat ‘we’ dit jaar niet meedoen aan de avondvierdaagse. Moet je daar blij mee zijn? De mr moet vooral het belang van de éigen school in de gaten houden.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Eerste hulp bij klokkenluiders
Omdat klokkenluiders te vaak in moeilijkheden komen na het aankaarten van werkgerelateerde misstanden, beschermt nieuwe wetgeving hun positie. Hoe scholen daarop inspelen, kan volgens de AOb niet alleen een zaak van het bestuur zijn. Acht punten van aandacht voor de mr die wil weten waar de klepel hangt.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Minder lessen?
Aan het voorzitterschap van onze mr mag ik de 250 uur besteden die genoemd staan in de cao voortgezet onderwijs. Gaan deze uren af van mijn lestaken?
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Mr-collega ziek, wat nu?
Een van onze mr-leden uit de personeelsgeleding is uitgevallen wegens langdurige ziekte. De werkbelasting voor de anderen neemt toe. Wat kunnen we doen?
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.