Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
22 augustus 2016
Blijf jezelf!
Bovenschools wordt vaak van alles besloten: dat het nieuwe schooljaar begint met een verplichte studiedag of dat ‘we’ dit jaar niet meedoen aan de avondvierdaagse. Moet je daar blij mee zijn? De mr moet vooral het belang van de éigen school in de gaten houden.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Eerste hulp bij klokkenluiders
Omdat klokkenluiders te vaak in moeilijkheden komen na het aankaarten van werkgerelateerde misstanden, beschermt nieuwe wetgeving hun positie. Hoe scholen daarop inspelen, kan volgens de AOb niet alleen een zaak van het bestuur zijn. Acht punten van aandacht voor de mr die wil weten waar de klepel hangt.
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Minder lessen?
Aan het voorzitterschap van onze mr mag ik de 250 uur besteden die genoemd staan in de cao voortgezet onderwijs. Gaan deze uren af van mijn lestaken?
Lees verder
Lees verder
22 augustus 2016
Mr-collega ziek, wat nu?
Een van onze mr-leden uit de personeelsgeleding is uitgevallen wegens langdurige ziekte. De werkbelasting voor de anderen neemt toe. Wat kunnen we doen?
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Taakbeleid: praten en blijven rekenen
Taken schrappen? Dat is vrijwel onbespreekbaar in het voortgezet onderwijs. En dus gaat het bij taakbeleid over afwaarderen, herverdelen en een kleinere opslagfactor, merkt AOb-rayonbestuurder Jan Menger. Daar komt narigheid van, waarschuwt hij.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Leg die bouwpuzzel mee
Er staan ongeveer 10.000 schoolgebouwen in Nederland en daar wordt heel wat aan verbouwd of compleet vernieuwd. Heeft de medezeggenschapsraad daar invloed op? Welke rol kun je als mr spelen? Een nieuwe informatiefolder geeft antwoorden.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Werkdruk en stress: pak de tijdverslinders aan
Leerkrachten ervaren een steeds toenemende werkdruk in het onderwijs. Dat blijkt uit elk onderzoek dat ernaar wordt gedaan. Het maakt niet uit wie dat onderzoek doet, of dat nu de rijksoverheid (DUO, 2016) of een vakbond (CNV, 2013) is. Op dit moment voert de AOb een groot onderzoek naar werkdruk in het onderwijs uit, waarvan de resultaten begin 2017 bekend worden.
Lees verder
Lees verder
19 augustus 2016
Bezuinigen: zeven tips voor zware tijden
Het leerlingaantal krimpt, de overheid bezuinigt, de kosten nemen toe en de economie kwakkelt: bezuinigen dus, vindt menig schoolbestuur. Valt de keus op grotere klassen, minder leerkrachten en ander taakbeleid of bestaan er slimme alternatieven die de mr op tafel kan leggen? De mr hoeft bezuinigingen niet zomaar over zich heen te laten komen. De begroting, het formatieplan en veel daarvan afgeleide afspraken en regels binnen de school horen in de mr-vergadering aan de orde te komen. Op onderdelen heeft de mr instemmingsrecht. Ook met het adviesrecht kan de mr de koers van de school beïnvloeden. Zelfs wanneer de overlegpartner het bezuinigingswoord alleen nog fluistert zonder met directe voorstellen te komen, kan de mr al aan de slag. Wie er vroeg bij is, maakt namelijk meer kans op daadwerkelijke invloed.
Lees verder
Lees verder
22 december 2015
Opgepast,er valt een beoordeling uit de la
Nu veel scholen in krimpregio’s staan, krijgen (voor.al oudere) leerkrachten soms ineens een uitnodiging voor een ‘beoordelingsgesprek’. Klopt dat wel? En welke consequenties kan dat hebben? De personeelsgeleding in de (g)mr doet er goed aan om de reglementen er eens op na te slaan. Wat is er op school precies afgesproken over functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken en hoe zit het met de bezwaartermijn?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2015
Creatief met brin voor beste medezeggenschap
De koppeling van medezeggenschap aan het bekostigingssysteem van brin-nummers is niet altijd even logisch en dat kan in de praktijk hinderlijk zijn. Hoe eigenzinnig kunnen scholen de regels toepassen om de geest van medezeggenschap optimaal de ruimte te geven?
Lees verder
Lees verder