Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
6 juni 2018
Mosterd na mediation
De conrector meldt zich voor de zomervakantie ziek wegens een meningsverschil met het bestuur, er volgt mediation en dat leidt tot een afspraak over ontslag.
Lees verder
Lees verder
6 juni 2018
School zonder mr
Als je als directeur je leraren wilt ontlasten en een aantrekkelijke werkgever wilt zijn, moet je ‘zo min mogelijk overlegstructuren’ hebben op school. Dus bijvoorbeeld geen mr hebben.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Ja, medezeggenschap kost tijd en geld
Moet dat nou, zeven voorzitters en secretarissen die allemaal uren kwijt zijn aan medezeggenschap? Op een combinatie van zes scholen voor voortgezet onderwijs plus een centraal bureau ziet de leiding met lede ogen hoeveel tijd er in medezeggenschap gaat zitten. De zes hebben allemaal een vestigingsmedezeggenschapsraad, wat in feite een deelraad is. Deze scholen delen namelijk een BRIN-nummer en formeel gezien hebben zij dus slechts één medezeggenschapsraad, de centrale. Maar in de praktijk is dat niet meer dan een andere naam voor een soort gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Geen sluiproute via de mr
Als het uitbesteden van logopedie op een school voor speciaal basisonderwijs op verzet stuit van de medezeggenschapsraad, probeert het bevoegd gezag de maatregel op een andere manier te verwezenlijken. Namelijk door de functie te schrappen in het bestuursformatieplan voor de hele organisatie van twaalf scholen en hiervoor de vereiste instemming te vragen aan de personeelsgeleding van de gmr.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Tel de handicaps
Hoeveel arbeidsgehandicapten zijn er bij uw organisatie in dienst? De belofte in de Banenafspraak, onderdeel van de Participatiewet, is dat bij zowel overheid als onderwijs 1,93 procent van alle verloonde uren ingevuld moet worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Lees verder
Lees verder
7 maart 2018
Toch te klein
“Klein is het nieuwe groot”, meldt de website van openbare basisschool de Bongerd in Hoog-Keppel. “Klein zijn biedt kansen om het anders te doen.”
Lees verder
Lees verder
7 maart 2018
Vertrouwen, daar moet je aan werken
Vertrouwen, het is een begrip dat veel ter sprake komt in de medezeggenschap. Zonder vertrouwen kan de medezeggenschap niet goed functioneren. Maar wat is dat dan eigenlijk precies, dat vertrouwen? Hoe zorg je dat het ontstaat? Hoe win je het terug als het verloren is gegaan?
Lees verder
Lees verder
7 maart 2018
Wat moeten we met die koersnotitie?
Het college van bestuur van onze stichting heeft een koersnotitie geschreven met zijn toekomstvisie over allerlei onderwerpen. Er zitten concrete maatregelen in, zoals het bundelen van telefonie en internet, maar ook abstractere doelen zoals het ‘ontzorgen’ van scholen en het creëren van begrip voor risico’s. Geldt voor zo’n document instemmingsrecht van de gmr?
Lees verder
Lees verder
7 maart 2018
Van wie is het mr-reglement?
De medezeggenschapsreglementen in onze organisatie worden vernieuwd en de raad van bestuur wil alleen de gmr daarover laten beslissen. Kan de gmr dat inderdaad voor alle mr’s doen?
Lees verder
Lees verder
7 maart 2018
Professioneel statuut: de leraar is de baas
Per 1 augustus moeten alle scholen een professioneel statuut hebben. Maar veel leerkrachten hebben nog geen idee wat dat is en wat erin zou moeten staan. De medezeggenschapsraad kan ervoor zorgen dat de gesprekken daarover op gang komen.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.