Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
6 oktober 2018
Teams voorop bij taakverdeling
Met het extra geld voor onderwijs in de nieuwe cao primair onderwijs krijgt het team ook meer verantwoordelijkheid. Taken, ondersteuning en de verdeling van groepen komen aan bod in een nieuw fenomeen: het werkverdelingsplan, waar het team de aanzet geeft en de personeelsgeleding in de mr instemmingsrecht op heeft.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2018
Hé, het is ons geld voor passend onderwijs
Reglementen, afspraken en documenten zijn er genoeg, maar toch verloopt de medezeggenschap in het passend onderwijs moeizamer dan verwacht. Belangrijk advies uit recent onderzoek: laat passend onderwijs niet alleen over aan de ondersteuningsplanraad, maar houd het actief op de gmr-agenda.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2018
Begrensd geheim
Op de commissie-agenda staat een presentatie van de algemeen directeur over een position paper, met vooraf de vermelding dat die ‘onder embargo’ is tot een nader te bepalen moment.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2018
Integratie via sluipweg
Geachte directeur, wilt u zorgdragen voor integratie met de andere vier stichtingen die ieder hun scholen onder de paraplu hebben gebracht van de bestuurlijke samenwerking? En neemt u gelijk de medezeggenschap mee?
Lees verder
Lees verder
30 juni 2018
Extra mr-bevoegdheden vallen niet overal goed
Het zat al jaren in de pen, maar nu heeft minister Slob toch een grote stap gezet die medezeggenschapsraden op termijn meer zeggenschap geeft op de begroting van hun school.
Lees verder
Lees verder
7 juni 2018
Geld telt, maar inzicht weegt het zwaarst
Is het een goed idee om de mr instemmingsrecht te geven op de hoofdlijnen van de begroting? Dat voornemen is weliswaar vastgelegd in het regeerakkoord, maar het is nog allerminst zeker dat het ook doorgaat.
Lees verder
Lees verder
6 juni 2018
Mosterd na mediation
De conrector meldt zich voor de zomervakantie ziek wegens een meningsverschil met het bestuur, er volgt mediation en dat leidt tot een afspraak over ontslag.
Lees verder
Lees verder
6 juni 2018
School zonder mr
Als je als directeur je leraren wilt ontlasten en een aantrekkelijke werkgever wilt zijn, moet je ‘zo min mogelijk overlegstructuren’ hebben op school. Dus bijvoorbeeld geen mr hebben.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Ja, medezeggenschap kost tijd en geld
Moet dat nou, zeven voorzitters en secretarissen die allemaal uren kwijt zijn aan medezeggenschap? Op een combinatie van zes scholen voor voortgezet onderwijs plus een centraal bureau ziet de leiding met lede ogen hoeveel tijd er in medezeggenschap gaat zitten. De zes hebben allemaal een vestigingsmedezeggenschapsraad, wat in feite een deelraad is. Deze scholen delen namelijk een BRIN-nummer en formeel gezien hebben zij dus slechts één medezeggenschapsraad, de centrale. Maar in de praktijk is dat niet meer dan een andere naam voor een soort gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Geen sluiproute via de mr
Als het uitbesteden van logopedie op een school voor speciaal basisonderwijs op verzet stuit van de medezeggenschapsraad, probeert het bevoegd gezag de maatregel op een andere manier te verwezenlijken. Namelijk door de functie te schrappen in het bestuursformatieplan voor de hele organisatie van twaalf scholen en hiervoor de vereiste instemming te vragen aan de personeelsgeleding van de gmr.
Lees verder
Lees verder