Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
3 maart 2022
Lerarentekort? Regionale samenwerking kan helpen
Bij samenwerking van schoolbesturen in de strijd tegen het lerarentekort is overleg met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad verstandig. Dat zorgt voor draagvlak onder het personeel en vergroot de kans op succes.
Lees verder
Lees verder
3 maart 2022
Uitspraak: Raad van toezicht mag mr-overleg niet verwaarlozen
Helaas, mediation mislukt in het meningsverschil tussen de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de raad van toezicht en dus komen de christelijke basisscholen Lochem Laren bij de geschillencommissie. De onmin blijkt begonnen met een conflict tussen de directeur-bestuurder en de rvt, waarna enkele toezichthouders zijn afgetreden.
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Uitspraak: Docent vol onvrede kan niet vluchten in de mr
De leraar heeft bezwaren tegen het onderwijsconcept met bijbehorende beleidskeuzes en maakt dat kenbaar bij zijn leidinggevende. Al snel escaleert de situatie. De werkgever probeert het verbetertraject te versnellen, de leraar schakelt een advocaat in. Hij voert aan dat hij loyaal zijn werk doet, maar weigert zijn opvattingen over visie, beleid en het vertrouwen in de leiding te bespreken met vertegenwoordigers van het bevoegd gezag. Dat gesprek hoort thuis in de medezeggenschapsraad, vindt de man als het conflict hoger oploopt. Hij is medezeggenschapper sinds september 2021.

De docent techniek werkt al ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs als de werkgever het tijd vindt voor een verbetertraject, inclusief externe coach. Die bezinning heeft onverwachte gevolgen: de leraar heeft bezwaren tegen het onderwijsconcept met bijbehorende beleidskeuzes en maakt dat kenbaar bij zijn leidinggevende. Al snel escaleert de situatie. De werkgever probeert het verbetertraject te versnellen, de leraar schakelt een advocaat in. Hij voert aan dat hij loyaal zijn werk doet, maar weigert zijn opvattingen over visie, beleid en het vertrouwen in de leiding te bespreken met vertegenwoordigers van het bevoegd gezag. Dat gesprek hoort thuis in de medezeggenschapsraad, vindt de man als het conflict hoger oploopt. Hij is medezeggenschapper sinds september 2021.
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Nieuw: korte online basiscursus medezeggenschap voor het po
AOb Medezeggenschap biedt voor nieuwkomers in de medezeggenschap nu ook online een basiscursus aan. In twee uur tijd snap je als mr-beginneling meteen waar het om draait en hoe je de eerste stappen zet.
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Mag de mr individuele afspraken in het formatieplan controleren?
Onze leraren hebben veel vragen over de lesverdeling, de uit te geven taken en de normering hiervan in uren. Kunnen we als mr een zichtaccount claimen in de formatieplannersoftware om te controleren of gemaakte afspraken worden uitgevoerd?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Heeft de mr inspraak bij de promotie van LC naar LD?
Het voorstel voor een een nieuw promotiebeleid gaat ervan uit dat iedere binnenkomende collega in minstens 5 jaar via een portfolio de vaardigheden kan aantonen om ingedeeld te worden in een LC-functie of in LD. De teamleider kan de betrokkene dan voordragen. Heeft de mr iets te zeggen over zo’n voordracht?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Mag de leiding zonder onze instemming een bestuurssecretaris introduceren?
De raad van toezicht en het college van bestuur vinden dat er voortaan een bestuurssecretaris nodig is, en hebben meegedeeld dat ze die voor een proefperiode van twee jaar gaan aanstellen. Het budget lijkt beschikbaar, maar hoe zit het met onze positie als gmr?
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Diversiteit op school, wat is de rol van de mr?
Natuurlijk hoort diversiteit op de medezeggenschapsagenda, is de boodschap van project Sterk Medezeggenschap en andere experts. Het onderwijs is pas een echte kansenmachine als iedereen mee kan doen. Welke stappen kan een mr zetten?
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Column: Ook bij medezeggenschap zie je de finesses als een expert aan het werk is
Ik kan enorm onder de indruk zijn van die mensen die schijnbaar moeiteloos artikelen uit de Wet medezeggenschap op scholen kunnen oplepelen. Dat is zo anders dan ik in de wedstrijd zit. In dat opzicht ben ik zelfs op sommige fronten slordig. Een jurist heeft het eens zo uitgelegd: jij hebt de neiging om de strekking en werking van wetsartikelen goed te duiden, maar als je kijkt naar de letter hoe het opgeschreven is, staat er wat anders.
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Praktijkverhaal: Op Fons Vitae zijn zelfs meningsverschillen harmonieus
Het is volgens dagblad Het Parool de populairste school van Amsterdam. Vorig schooljaar meldden zich maar liefst 478 leerlingen aan, terwijl de school jaarlijks 168 plaatsen heeft voor nieuwe brugklassers. Zowel de rector als de medezeggenschapsraad denkt dat hun school die populariteit deels dankt aan het mooie gebouw: een monumentaal en geheel gerestaureerd voormalig klooster langs een brede gracht in het fraaie Amsterdam-Zuid. “Als je hier voor het eerst binnenkomt voelt dat goed”, omschrijft 6 vwo’er Juliaan Kramer-Coenen, die in de leerlinggeleding van de medezeggenschapsraad zit.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.