Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
2 maart 2022
Heeft de mr inspraak bij de promotie van LC naar LD?
Het voorstel voor een een nieuw promotiebeleid gaat ervan uit dat iedere binnenkomende collega in minstens 5 jaar via een portfolio de vaardigheden kan aantonen om ingedeeld te worden in een LC-functie of in LD. De teamleider kan de betrokkene dan voordragen. Heeft de mr iets te zeggen over zo’n voordracht?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Mag de leiding zonder onze instemming een bestuurssecretaris introduceren?
De raad van toezicht en het college van bestuur vinden dat er voortaan een bestuurssecretaris nodig is, en hebben meegedeeld dat ze die voor een proefperiode van twee jaar gaan aanstellen. Het budget lijkt beschikbaar, maar hoe zit het met onze positie als gmr?
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Diversiteit op school, wat is de rol van de mr?
Natuurlijk hoort diversiteit op de medezeggenschapsagenda, is de boodschap van project Sterk Medezeggenschap en andere experts. Het onderwijs is pas een echte kansenmachine als iedereen mee kan doen. Welke stappen kan een mr zetten?
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Column: Ook bij medezeggenschap zie je de finesses als een expert aan het werk is
Ik kan enorm onder de indruk zijn van die mensen die schijnbaar moeiteloos artikelen uit de Wet medezeggenschap op scholen kunnen oplepelen. Dat is zo anders dan ik in de wedstrijd zit. In dat opzicht ben ik zelfs op sommige fronten slordig. Een jurist heeft het eens zo uitgelegd: jij hebt de neiging om de strekking en werking van wetsartikelen goed te duiden, maar als je kijkt naar de letter hoe het opgeschreven is, staat er wat anders.
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Praktijkverhaal: Op Fons Vitae zijn zelfs meningsverschillen harmonieus
Het is volgens dagblad Het Parool de populairste school van Amsterdam. Vorig schooljaar meldden zich maar liefst 478 leerlingen aan, terwijl de school jaarlijks 168 plaatsen heeft voor nieuwe brugklassers. Zowel de rector als de medezeggenschapsraad denkt dat hun school die populariteit deels dankt aan het mooie gebouw: een monumentaal en geheel gerestaureerd voormalig klooster langs een brede gracht in het fraaie Amsterdam-Zuid. “Als je hier voor het eerst binnenkomt voelt dat goed”, omschrijft 6 vwo’er Juliaan Kramer-Coenen, die in de leerlinggeleding van de medezeggenschapsraad zit.
Lees verder
Lees verder
1 maart 2022
Een goede samenwerking met het bestuur, zo doe je dat
Voor medezeggenschappers die het moeilijk vinden om directie of raad van toezicht ergens op aan te spreken, begint Aysegül Aslan met een beschrijving van de relatie. ‘It takes two to tango’, zegt de trainer en adviseur medezeggenschap bij de Algemene Onderwijsbond.
Ofwel: een normale, collegiale relatie tussen bestuur en mr is noodzakelijk om vrijuit te spreken zonder angst, advies te vragen en te geven, samen te werken op basis van vertrouwen en adviezen te gebruiken. Ben je zover nog niet? Drie tips om verbetering te bereiken.
Lees verder
Lees verder
25 februari 2022
Interview met econoom Marilieke Engbers: ‘Spreek bestuurders tegen, daar ben je voor’
Ze wil graag de ‘tegenkracht’ in Nederland vergroten. Of het nu om de raad van commissarissen bij een beursgenoteerd bedrijf of de raad van toezicht van een grote onderwijsinstelling gaat: toezichthouders blijken vaak van alles te denken en vermoeden, maar spreken die twijfel of kritiek vaak niet openlijk uit op het moment of op de plek die daar juist voor bedoeld is.
Lees verder
Lees verder
7 februari 2022
Corona blijft, zet in op veilig werken
De coronacrisis verstoort meer dan de prestaties en het welbevinden van leerlingen. Voor het personeel kan aan het werk gaan al een risico betekenen. Voor de medezeggenschap zijn er diverse aanknopingspunten in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbo) om de school als werkplek veiliger en gezonder te maken.
Lees verder
Lees verder
7 februari 2022
Ook medezeggenschap aan zet bij meldpunt ventilatie
Ventilatie van schoolgebouwen hoort nog hoger op de medezeggenschapsagenda nu er eindelijk een overheidsmeldpunt is voor dit onderwerp, inclusief budget voor CO2-meters in het klaslokaal. Ventilatie is er voor de gezondheid van leerlingen en personeel, en valt onder het instemmingsrecht van de mr.
Lees verder
Lees verder
6 februari 2022
Reportage: Extra geld? Dan in elk geval kleinere klassen in Hengelo
Op ’t Genseler, school voor praktijkonderwijs in Hengelo, gaat het extra geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs naar kleinere klassen en meer sociale activiteiten. De medezeggenschapsraad sprak al in een vroeg stadium mee.
Lees verder
Lees verder