Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
31 mei 2022
Waar blijft dat formatieplan?
Het einde van het schooljaar is in zicht, maar er is ons nog geen formatieplan voorgelegd. Wat kunnen we doen als informatie uitblijft?
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
Bijna fulltime medezeggenschapper, hoe zit dat?
Overleg dat maar met de medezeggenschap, is geregeld de boodschap uit politiek Den Haag. Een van de gevolgen: medezeggenschappers hebben meer tijd nodig. Wat zijn de gevolgen als mr-werk een groot deel van iemands werktijd in beslag neemt?
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
Column: Die fijne kengetallen zeggen niet alles
“Hé dat is raar…” Chris (mijn zoon) keek verbaasd naar zijn kilometerteller. “Hoeveel heb jij gefietst?” Op mijn teller pronkte iets meer dan zeven kilometer. Bij hem ook. We waren bijna bij de fietsclub. Iedere andere rit die we de afgelopen drie jaar zo’n drie keer per week hebben gemaakt kwam uit op 5,3. Vandaag dus niet, vreemd genoeg.

 
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
Wie verzacht de pijn van de benzineprijs?
Van een benzineprijs die afstevent op een recordhoogte van 2,50 euro per liter, krijgen ook in het onderwijs velen het benauwd. Elke dag komen er bij de Algemene Onderwijsbond verontruste mails binnen: kan de bond hier als-je-blieft wat aan doen?
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
Schoolplan vaker op mr-agenda dan je denkt
Er is meer dan elke vier jaar instemmen met het schoolplan. Tussendoor verschijnen veel zaken op de agenda die ook onder dat schoolplan vallen, met dus opnieuw instemmingsrecht. De Wet beroep leraar regelt dat de leerkrachten als eerste beslissen over vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische processen in school. Daarna kan de mr er een klap op geven.
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
NPO gelden zijn langer en vrijer in te zetten
Niet twee, maar vier jaar hebben scholen de tijd om met 8,5 miljard euro corona-achterstanden goed te maken. Dat betekent nu de eerste resultaten evalueren en voor de zomer opnieuw beslissen, met instemming van de medezeggenschap. “Let op de uitvoerbaarheid”, zegt beleidsmedewerker onderwijs Renske Vissers van de AOb.
Lees verder
Lees verder
31 mei 2022
NPO gelden zijn langer en vrijer in te zetten
Niet twee, maar vier jaar hebben scholen de tijd om met 8,5 miljard euro corona-achterstanden goed te maken. Dat betekent nu de eerste resultaten evalueren en voor de zomer opnieuw beslissen, met instemming van de medezeggenschap. “Let op de uitvoerbaarheid”, zegt beleidsmedewerker onderwijs Renske Vissers van de AOb.
Lees verder
Lees verder
3 maart 2022
Reportage: Particuliere scholen doen ook medezeggenschap naar eigen smaak en inzicht
Officieel heten ze B3-scholen, sommige medewerkers spreken van ‘staatsvrije’ scholen. Als particulier onderwijs krijgen ze geen geld van de overheid, de ouders betalen alles. Gevolg: een mr is niet verplicht. Hoe pakken particuliere scholen de medezeggenschap dan aan?
Lees verder
Lees verder
3 maart 2022
Lerarentekort? Regionale samenwerking kan helpen
Bij samenwerking van schoolbesturen in de strijd tegen het lerarentekort is overleg met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad verstandig. Dat zorgt voor draagvlak onder het personeel en vergroot de kans op succes.
Lees verder
Lees verder
3 maart 2022
Uitspraak: Raad van toezicht mag mr-overleg niet verwaarlozen
Helaas, mediation mislukt in het meningsverschil tussen de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de raad van toezicht en dus komen de christelijke basisscholen Lochem Laren bij de geschillencommissie. De onmin blijkt begonnen met een conflict tussen de directeur-bestuurder en de rvt, waarna enkele toezichthouders zijn afgetreden.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.