Vraag en antwoord

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
6 oktober 2020
Kunnen we schuiven met de werkdrukgelden?
Ons team wil de werkdrukgelden flexibel kunnen besteden, maar hoe is dat mogelijk als we onze keuzes moeten omzetten in een benoeming? Wat als we volgend jaar minder uren voor vakleerkrachten willen en meer voor onderwijsassistenten?
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Bepalen ouders onze roosters?
Onze directeur wil overschakelen naar het continurooster volgens Hoorns model, en stelt dat wij daar geen instemmingsrecht op hebben omdat iedereen nu en straks een half uur pauze heeft. Is dit echt alleen een zaak voor de ouders?
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2020
Hoe beoordelen we nieuwe functies?
De directie vraagt instemming op een gewijzigd functiebouwwerk waarin ook nieuwe functies staan. We weten daar als mr vol nieuwe leden niet goed raad mee. Waar moeten we op letten?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
Rechten bij benoeming via noodplan?
Vanwege de coronacrisis heeft onze schoolleiding een noodplan bedacht. Daar staat ook in dat een van de conrectoren als plaatsvervangend rector zal fungeren in geval van nood. De rector en wij vroegen ons af of dit een zaak is waarover de mr advies moet uitbrengen?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
Overuren in crisistijd?
Zolang de scholen dicht zijn vanwege de coronacrisis kan ons ondersteunend personeel maar weinig werken. Het college van bestuur vraagt ze daarom overuren op te nemen. Is dat af te dwingen?
Lees verder
Lees verder
17 juni 2020
MR in Corona storm?
Nu iedereen vanuit huis werkt, lijken allerlei afspraken niet meer te gelden. Ons management heeft contactmomenten voor het hele team vastgelegd om te kunnen videovergaderen, maar er is geen rekening gehouden met vrije dagen en lesvrije dagdelen. Mag dit wel en wat kan de mr doen?
Lees verder
Lees verder
3 maart 2020
Alle mr-leden op een kluitje?
Onze school heeft meerdere vestigingen en slechts 1 brinnummer. Meestal is er dan een medezeggenschapsraad voor de zaken waar alle locaties mee te maken hebben, en komen er deelraden op de vestigingen. Bij ons wil het bevoegd gezag geen deelraden, maar de medezeggenschap op locatie organiseren met subgroepjes uit de mr. De locaties liggen ver uit elkaar en er zijn relevante verschillen in de onderwijskundige aanpak. Omdat vrijwel alle beleid op locaties ligt, zou de voltallige mr vrijwel een slapend bestaan gaan leiden terwijl het werk in de subgroepen gebeurt. Is dit een praktische oplossing?
Lees verder
Lees verder
3 maart 2020
Help, we zitten zonder mr
De samenstelling van onze mr bleek niet te kloppen met het reglement: de leden zitten er veel te lang in of ze zijn er zonder verkiezingen in gekomen. Van de schrik en onder druk van de directie heeft de mr zichzelf opgeheven en nu komen er nieuwe verkiezingen. Intussen heeft het bevoegd gezag twee besluiten genomen zonder inbreng van de medezeggenschap: de benoeming van twee directieleden en een wijziging in het schoolplan. Wat kunnen we als personeel doen?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Wie kiest onze nieuwe collega’s?
Twee vacatures op onze school zijn zonder wervingsprocedure vervuld door zijinstromers die nog in opleiding zijn. Hadden wij als mr daar invloed op moeten hebben?
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Kleine school, minder overleg?
Ons bestuur, dat intern het toezicht doet, vindt een gesprek van de mr met de toezichthoudende bestuursleden overbodig omdat we elk jaar met het volledig bestuur overleggen. Ook hoeven we volgens hen niet in de sollicitatiecommissie te zitten bij bestuursvacatures. Klopt dat?
Lees verder
Lees verder