Vraag en antwoord

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
16 februari 2024
Zo is de inzet voor het mentoraat te beheersen
Bij het instemmingsrecht op het taakbeleid kijkt de personeelsgeleding in de medezeggenschapsraad ook naar het aantal uren voor mentortaken op school. In de praktijk komen docenten daar vaak niet mee uit. Wat zijn oorzaken en hoe kan de mr de situatie rond het mentoraat verbeteren?
Lees verder
Lees verder
12 december 2023
Zo blaas je leven in professioneel statuut
Wie is aan zet bij veranderingen op school, de medezeggenschap of het collectief van leraren via het professioneel statuut? Negen vragen en antwoorden over invloed, achterban, zeggenschap en vernieuwingsdrift. We hebben al medezeggenschap, waarom dan ook nog een professioneel statuut?
Lees verder
Lees verder
27 november 2023
Valt promotie tot teamleider onder ons adviesrecht?
Een van de collega’s op onze scholengemeenschap heeft een taak als kwartiermaker, ter voorbereiding van een nieuwe werkwijze van onze teams. Nu wil de bestuurder deze kwartiermaker benoemen tot teamleider. Valt dit onder een positie binnen de schoolleiding zodat de medezeggenschapsraad adviesrecht heeft? Dat hangt ervan af.
Lees verder
Lees verder
26 september 2023
Opeens blijft de interim, wat nu?
Nadat het personeelsbestand op onze school was uitgebreid met enkele ondersteunende collega’s en het hoofd stafbureau uitviel, heeft de rector een interim teamleider OOP aangesteld. De mr kreeg dat net als iedereen via een e-mail te horen.
Lees verder
Lees verder
25 september 2023
Identiteit leeft op school, dus praat erover
De medezeggenschapsraad speelt een belangrijke rol als scholen nauwer willen samenwerken. “Wees proactief. Stap op de andere mr af. Samen praten betekent toch niet dat je binnen een half jaar gefuseerd moet zijn? ”

Minder leerlingen betekent meer samenwerkingsscholen in Nederland, vooral in het primair onderwijs.
Lees verder
Lees verder
4 juli 2023
Wat te doen bij een besluit zonder overleg?
Na een oriënterend gesprek met de medezeggenschap over de stap van homogene naar heterogene groepen op onze basisschool kwam de directie een maand later met de definitieve keuze: we gaan volgend schooljaar naar heterogeen
Lees verder
Lees verder
11 mei 2023
Uitspraak: in noodsituaties kan de mr weinig claimen
Alle hens aan dek in Midden-Limburg, waar de kleine basisschool Op de Slek met drie combinatiegroepen het nog zwaarder krijgt als een zwangerschapsverlof bijna aanbreekt. Drie maanden is er dan al gezocht naar een tijdelijke vervanger.
Lees verder
Lees verder
11 mei 2023
Kwart bovenschools, kan dat?
In de begroting die onze bestuurder te laat heeft voorgelegd aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad staat een inhouding van 25 procent op elk schoolbudget. De opbrengst moet naar ‘bovenschools’, waar volgens mij nogal ruim wordt omgegaan met inhuur van externe bureaus en tweedaagse conferenties inclusief overnachting.
Lees verder
Lees verder
21 april 2023
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Sinds juni 2022 ligt bij de Tweede Kamer het voorstel voor de Wet leeruitkomsten hoger onderwijs. Bij het werken met leeruitkomsten kent een opleiding een samenhangend geheel van leeruitkomsten, zonder vaststaand onderwijsprogramma.
Lees verder
Lees verder
20 april 2023
Marijke, Peter & Shanti koppelen vraag en aanbod binnen een werkdag
Ze vertelt dan direct dat je als medezeggenschapsraad récht hebt op ondersteuning, en dat de kosten daarvoor altijd voor rekening komen van het bestuur. “Elke medezeggenschapsraad heeft recht op voldoende scholing. Dat weet nog steeds niet elke mr.”
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.