Uitspraken

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
21 april 2023
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Sinds juni 2022 ligt bij de Tweede Kamer het voorstel voor de Wet leeruitkomsten hoger onderwijs. Bij het werken met leeruitkomsten kent een opleiding een samenhangend geheel van leeruitkomsten, zonder vaststaand onderwijsprogramma.
Lees verder
Lees verder
22 maart 2023
Instemming is geen breekijzer
Een geschil, mediation en dan toch weer een geschil. Op de drie scholen van de stichting Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Zuid is het aantal fte’s voor de afdelingsleiding een twistappel tussen medezeggenschapsraad en bevoegd gezag.
Lees verder
Lees verder
1 maart 2023
Geschil: wie bemiddeling belooft, moet dat wel doen
Ophef in de mr van islamitische basisschool Okba Ibnoe Nafi in Breda: een van de ouders vraagt aandacht voor de positie van een overblijfvrijwilliger en daar komt een conflict uit voort.
Lees verder
Lees verder
1 december 2022
Geschil: te lang gepraat, ga terug naar Start
Fuseren of niet fuseren is medio 2021 de vraag voor PRO Dokkum, een kleine school voor praktijkonderwijs in Friesland. Als vervolg op een personele unie met het bestuur van andere scholen ligt een fusievoornemen op tafel, maar de medezeggenschapsraad van PRO ziet er niets in. Wat te doen?
Lees verder
Lees verder
1 november 2022
Slecht nieuws uitstellen, geen goed idee
Wie vertelt het de ouders? Dat doen we zo laat mogelijk, lijken de directeur, de bestuursvoorzitter en de medezeggenschappers van een basisschool te denken als zij tot opheffing besluiten van hun hoogbegaafdengroep.
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Geschil: Thuiswerkverbod, dat gaat zomaar niet
Iedereen moet overdag naar het schoolgebouw, ook voor het nakijken van huiswerk, voorbereiden van lessen andere taken die een leraar best thuis kan doen. Tussen 8. 30 en 15.
Lees verder
Lees verder
27 juli 2022
Harmonieus geschil eindigt zonder oordeel
Eerste vergissing: de rector dacht dat hij drie maanden de tijd had en kwam daardoor te laat bij de geschillencommissie terecht, waar zes weken geldt voor het aanvragen van vervangende instemming. De commissie had geen keus: niet ontvankelijk.

Maar het mr-kamp bleek eveneens met de lege handen te staan. Tweede vergissing: het omstreden besluit was door de rector wel vast uitgevoerd. Derde vergissing: de mr zweeg en keek toe, in afwachting van de uitspraak in het geschil. Het was slimmer geweest om nietigheid in te roepen, zodat het oude formatieplan geldig was gebleven. Nu de mr de nietigheidstermijn voorbij had laten gaan, werd het nieuwe formatieplan automatisch rechtsgeldig. Of afdelingsleiders allemaal ook voor de klas moeten staan, kan daarmee opnieuw op de mr-agenda verschijnen in het overleg over het volgende schooljaar.

Landelijke Commissie voor Geschillen WMS 17821, 23 februari 2022

 
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Uitspraak: Docent vol onvrede kan niet vluchten in de mr
De leraar heeft bezwaren tegen het onderwijsconcept met bijbehorende beleidskeuzes en maakt dat kenbaar bij zijn leidinggevende. Al snel escaleert de situatie. De werkgever probeert het verbetertraject te versnellen, de leraar schakelt een advocaat in. Hij voert aan dat hij loyaal zijn werk doet, maar weigert zijn opvattingen over visie, beleid en het vertrouwen in de leiding te bespreken met vertegenwoordigers van het bevoegd gezag. Dat gesprek hoort thuis in de medezeggenschapsraad, vindt de man als het conflict hoger oploopt. Hij is medezeggenschapper sinds september 2021.

De docent techniek werkt al ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs als de werkgever het tijd vindt voor een verbetertraject, inclusief externe coach. Die bezinning heeft onverwachte gevolgen: de leraar heeft bezwaren tegen het onderwijsconcept met bijbehorende beleidskeuzes en maakt dat kenbaar bij zijn leidinggevende. Al snel escaleert de situatie. De werkgever probeert het verbetertraject te versnellen, de leraar schakelt een advocaat in. Hij voert aan dat hij loyaal zijn werk doet, maar weigert zijn opvattingen over visie, beleid en het vertrouwen in de leiding te bespreken met vertegenwoordigers van het bevoegd gezag. Dat gesprek hoort thuis in de medezeggenschapsraad, vindt de man als het conflict hoger oploopt. Hij is medezeggenschapper sinds september 2021.
Lees verder
Lees verder
6 december 2021
Functiebeschrijving zonder overleg
Een nieuw functiegebouw voor ondersteunend personeel in het speciaal onderwijs is voor het conglomeraat Kentalis een mooie gelegenheid om de beschrijvingen van de functies logopedist en orthopedagoog aan te laten sluiten bij de visie van het bestuur, oordeelt de organisatie. Per functie moet één beknopte beschrijving volstaan, ook al zijn er in de praktijk verschillen tussen de 32 scholen in het land.
Lees verder
Lees verder
30 september 2021
Uitspraak: Functiemix valt weg in lumpsum
Waar zijn de gelden voor de functiemix gebleven? Die vraag houdt de gemoederen bezig bij ZAAM, een combinatie van 23 scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam, Zaandam en Monnickendam. De personeelsgeleding in de gmr probeert jarenlang precies te achterhalen of toegekend geld wel is besteed aan beter betaalde LC- en LD-functies voor leerkrachten – de oorspronkelijke doelstelling van de vanaf 2008 afgesproken budgetten.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.