Taakbeleid

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
1 november 2022
Veranderen is tof, maar neem de tijd
Elke school wil bijzonder zijn. Vernieuwingen zijn daarom aan de orde van de dag. Maar grote veranderingen vragen soms veel van het personeel. Hoe kan de mr bijdragen aan een soepel proces?
Lees verder
Lees verder
4 oktober 2022
Hoe bespreek je de corona-aanpak in mbo en hoger onderwijs?
Wat te doen als Covid-19 deze herfst en winter oplaait? De medezeggenschap in mbo en hoger onderwijs moet inmiddels een plan hebben ontvangen om te beoordelen. Nu het aantal besmettingen weer oploopt is er haast bij. Bespreek de zaak daarom snel maar zorgvuldig, adviseert de AOb. Blijf letten op veilige werkomstandigheden, want als het personeel besmet thuis komt te zitten is iedereen de dupe.
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Het valt niet mee om de toezichthouder te temmen
Wat wil een raad van toezicht? Goed onderwijs, gemotiveerd personeel, deugdelijke schoolgebouwen en sluitende financiën. Dat alles liep heel aardig bij het openbaar onderwijs in Alkmaar, totdat de raad van toezicht nog iets wilde: een hogere beloning. Tegenspraak bleek geen optie.
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Gevraagd en beantwoord: Overvallen door uitwerking taakbeleid, wat nu?
Na instemming met een beleidsstuk over het taakbeleid zijn we overvallen met de uitwerking ervan. De schoolleiding weigert het terugtrekken van onze instemming te accepteren en dwingt de nieuwe werkwijze af. Wat kunnen we doen?
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Op De Starter kost taakbeleid dankzij mr-inzet minder tijd
Ze staan na het volgen van een training tegenwoordig meer zelf aan het roer, merken de leden van deze medezeggenschapsraad. “We hebben grip op de agenda, zijn professioneler geworden.
Lees verder
Lees verder
27 juli 2022
Kunnen we de takenlijst per collega inzien?
Niet elke leraar krijgt voor bepaalde taken evenveel uren, weten we uit onderlinge gesprekken. Maar hoe zit het precies? Een takenlijst inclusief de toewijzing per persoon wil de directie ons niet geven, vanwege de privacywet AVG. Is dat juist?
Lees verder
Lees verder
2 maart 2022
Mag de mr individuele afspraken in het formatieplan controleren?
Onze leraren hebben veel vragen over de lesverdeling, de uit te geven taken en de normering hiervan in uren. Kunnen we als mr een zichtaccount claimen in de formatieplannersoftware om te controleren of gemaakte afspraken worden uitgevoerd?
Lees verder
Lees verder
2 december 2021
Krijgt onze mr minder uren omdat de school klein is?
Onze schoolleiding dringt aan op minder mr-taakuren omdat we een kleine school zijn. Wij vinden de mr-werkzaamheden niet minder dan op een grote school, maar staan we in ons recht als we dit weigeren?
Lees verder
Lees verder
8 juni 2021
Is de teamsessie lesgebonden?
Na een jaar oefenen met het project LeerKracht binnen de tijd voor overige taken is deze aanpak op onze school nu definitief ingevoerd. De dagstart is er voor iedereen, voor de bordsessies en teamsessies is een rooster en dit zou volgens de directie voortaan allemaal horen bij lesgebonden taken. Klopt dat wel?
Lees verder
Lees verder
30 november 2020
Eerst de zaken op orde, dan vrij taakbeleid
Op veel vo-scholen wordt gedacht over mogelijke veranderingen in het taakbeleid. Vaak staat een ontwikkeling richting een vrijer taakmodel op de agenda. In theorie betekent dat meer zeggenschap voor docenten en teams bij het verdelen van taken, maar er zitten addertjes onder het gras. “Draagt jouw bestuurder de verantwoordelijkheid echt over? Het draait om autonomie.”
Lees verder
Lees verder