Personeelsbeleid

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
12 december 2019
Interimmers en externen in het onderwijs ‘Ik gun het je, maar ik betaal dat niet’
Een keynote-spreker voor de scholingsmiddag, een jurist die de mr bijstaat, een interim-rector voor zeven maanden. Wat vragen ze en wat is een redelijk tarief? Eén school geeft opening van zaken.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Wie kiest onze nieuwe collega’s?
Twee vacatures op onze school zijn zonder wervingsprocedure vervuld door zijinstromers die nog in opleiding zijn. Hadden wij als mr daar invloed op moeten hebben?
Lees verder
Lees verder
2 december 2018
Vertrouwen verdampt bij vacature
De teamleider werkt al ruim vijftien jaar voor de school in diverse functies. De vacature voor de nieuwe functie schooldirecteur ziet zij als de volgende stap. De bovenschoolse directeur Onderwijs laat de vrouw weten dat zij in geen geval zal worden benoemd, vanwege geschaad vertrouwen.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2018
Krimp: ‘Het vraagt wat lef, maar informeer hoe het zit’
De teruglopende leerlingaantallen in het voortgezet onderwijs leiden tot ingrijpende maatregelen op scholen. Zorg als mr dat je vanaf het begin meepraat en onderzoek meerdere scenario’s, adviseert de AOb.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Tel de handicaps
Hoeveel arbeidsgehandicapten zijn er bij uw organisatie in dienst? De belofte in de Banenafspraak, onderdeel van de Participatiewet, is dat bij zowel overheid als onderwijs 1,93 procent van alle verloonde uren ingevuld moet worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Participatiebanen, nieuwe radertjes aan de kansenmachine
Lang niet voor alle taken in de klas is een hoge opleiding nodig. Scholen die daar slim naar kijken, kunnen hun leerkrachten verstandiger inzetten terwijl ze ook een bijdrage leveren aan werkgelegenheid voor mensen met een beperking. Het is een kwestie van beginnen, en daar kan de mr de aanzet voor geven.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Personeelsbeleid: Denk door over doorwerken
Doorwerken tot je 67ste? Dan moet het werk wel leuk zijn en voldoening geven. Het onderwijs kent met de zorg al jarenlang het hoogste ziekteverzuim. Hoe staat jouw school ervoor? Hoe zit het met het werkplezier van je collega’s? De mr kan het onderwerp hoog op de agenda zetten en dat is nodig ook.
Lees verder
Lees verder
14 maart 2017
Payrolling, een vorm van schijnzekerheid
Meer en meer werkgevers in het onderwijs besteden een deel van de administratie en het personeelsbeleid uit aan een extern bureau. Daarmee verliest de school autonomie. Zorg als gmr dus dat je weet wat er gebeurt en bespreek de consequenties.
Lees verder
Lees verder
22 december 2015
Opgepast,er valt een beoordeling uit de la
Nu veel scholen in krimpregio’s staan, krijgen (voor.al oudere) leerkrachten soms ineens een uitnodiging voor een ‘beoordelingsgesprek’. Klopt dat wel? En welke consequenties kan dat hebben? De personeelsgeleding in de (g)mr doet er goed aan om de reglementen er eens op na te slaan. Wat is er op school precies afgesproken over functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken en hoe zit het met de bezwaartermijn?
Lees verder
Lees verder