Personeelsbeleid

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
1 december 2022
Werkdruk plus extra keuzebudget betekent meer roosterzorgen
Meer keuzebudget in de strijd tegen werkdruk, dat klinkt mooi. Maar bij de uitwerking van deze cao-afspraak in het voortgezet onderwijs kan de mr in een lastig parket raken, waarschuwt AOb-trainer Floris IJsendorn: “Het gaat om een werkweek flexibele vrije tijd per persoon.”
Lees verder
Lees verder
4 oktober 2022
Hoe bespreek je de corona-aanpak in mbo en hoger onderwijs?
Wat te doen als Covid-19 deze herfst en winter oplaait? De medezeggenschap in mbo en hoger onderwijs moet inmiddels een plan hebben ontvangen om te beoordelen. Nu het aantal besmettingen weer oploopt is er haast bij. Bespreek de zaak daarom snel maar zorgvuldig, adviseert de AOb. Blijf letten op veilige werkomstandigheden, want als het personeel besmet thuis komt te zitten is iedereen de dupe.
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Het valt niet mee om de toezichthouder te temmen
Wat wil een raad van toezicht? Goed onderwijs, gemotiveerd personeel, deugdelijke schoolgebouwen en sluitende financiën. Dat alles liep heel aardig bij het openbaar onderwijs in Alkmaar, totdat de raad van toezicht nog iets wilde: een hogere beloning. Tegenspraak bleek geen optie.
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Coronadraaiboek: let op veiligheid leraar
Scholen dicht wegens het coronavirus, dat wil het kabinet in najaar en winter niet nogmaals meemaken. Maar hoe dan? Als het personeel besmet thuis komt te zitten zonder vervanging, zijn de leerlingen alsnog de dupe.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Interimmers en externen in het onderwijs ‘Ik gun het je, maar ik betaal dat niet’
Een keynote-spreker voor de scholingsmiddag, een jurist die de mr bijstaat, een interim-rector voor zeven maanden. Wat vragen ze en wat is een redelijk tarief? Eén school geeft opening van zaken.
Lees verder
Lees verder
12 december 2019
Wie kiest onze nieuwe collega’s?
Twee vacatures op onze school zijn zonder wervingsprocedure vervuld door zijinstromers die nog in opleiding zijn. Hadden wij als mr daar invloed op moeten hebben?
Lees verder
Lees verder
2 december 2018
Vertrouwen verdampt bij vacature
De teamleider werkt al ruim vijftien jaar voor de school in diverse functies. De vacature voor de nieuwe functie schooldirecteur ziet zij als de volgende stap. De bovenschoolse directeur Onderwijs laat de vrouw weten dat zij in geen geval zal worden benoemd, vanwege geschaad vertrouwen.
Lees verder
Lees verder
6 oktober 2018
Krimp: ‘Het vraagt wat lef, maar informeer hoe het zit’
De teruglopende leerlingaantallen in het voortgezet onderwijs leiden tot ingrijpende maatregelen op scholen. Zorg als mr dat je vanaf het begin meepraat en onderzoek meerdere scenario’s, adviseert de AOb.
Lees verder
Lees verder
8 maart 2018
Tel de handicaps
Hoeveel arbeidsgehandicapten zijn er bij uw organisatie in dienst? De belofte in de Banenafspraak, onderdeel van de Participatiewet, is dat bij zowel overheid als onderwijs 1,93 procent van alle verloonde uren ingevuld moet worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Lees verder
Lees verder
13 juni 2017
Participatiebanen, nieuwe radertjes aan de kansenmachine
Lang niet voor alle taken in de klas is een hoge opleiding nodig. Scholen die daar slim naar kijken, kunnen hun leerkrachten verstandiger inzetten terwijl ze ook een bijdrage leveren aan werkgelegenheid voor mensen met een beperking. Het is een kwestie van beginnen, en daar kan de mr de aanzet voor geven.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.