MR nieuws

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
1 maart 2022
Diversiteit op school, wat is de rol van de mr?
Natuurlijk hoort diversiteit op de medezeggenschapsagenda, is de boodschap van project Sterk Medezeggenschap en andere experts. Het onderwijs is pas een echte kansenmachine als iedereen mee kan doen. Welke stappen kan een mr zetten?
Lees verder
Lees verder
6 februari 2022
Reportage: Extra geld? Dan in elk geval kleinere klassen in Hengelo
Op ’t Genseler, school voor praktijkonderwijs in Hengelo, gaat het extra geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs naar kleinere klassen en meer sociale activiteiten. De medezeggenschapsraad sprak al in een vroeg stadium mee.
Lees verder
Lees verder
6 december 2021
Ouders kunnen grotere groepen niet tegenhouden
Groepen van 32 tot 35 leerlingen in het komende schooljaar, dat gaat te ver volgens de oudergeleding van de mr op basisschool De Lage Weide in Made.
Lees verder
Lees verder
6 december 2021
Functiebeschrijving zonder overleg
Een nieuw functiegebouw voor ondersteunend personeel in het speciaal onderwijs is voor het conglomeraat Kentalis een mooie gelegenheid om de beschrijvingen van de functies logopedist en orthopedagoog aan te laten sluiten bij de visie van het bestuur, oordeelt de organisatie. Per functie moet één beknopte beschrijving volstaan, ook al zijn er in de praktijk verschillen tussen de 32 scholen in het land.
Lees verder
Lees verder
5 december 2021
Advocaat in Medezeggenschap: Gabi Stouthart
Het kantoor waar ze sinds 2003 werkt is gespecialiseerd in medezeggenschapsrecht. Meestal gaat het dan om rechtsbijstand voor ondernemingsraden, zowel in de publieke sector als het bedrijfsleven. Daar geldt de Wor (Wet op de ondernemingsraden). De diversiteit is binnen de Wms groter, zegt ze. “Soms heb ik te maken met een hele grote vo-school, dan weer met een kleine eenpitter in het basisonderwijs. De éne keer schakelt de personeelsgeleding van een mr ons in, dan weer word je erbij gehaald door de gmr van een groot schoolbestuur.”
Lees verder
Lees verder
5 december 2021
Fusie mbo met vmbo of mavo: medezeggenschap let op
Krijgt de mr een fusievoorstel op tafel waarbij een mbo-instelling samengaat met een vmbo, mavo of beide? Trap op de rem, adviseert AOb-bestuurder Hélène Jansen. Te snel meegaan kost personeel en ouders kostbare medezeggenschapsrechten.
Lees verder
Lees verder
2 december 2021
Wat zijn onze rechten bij een andere lessentabel?
Onze directie heeft een gewijzigde lessentabel aangemeld voor advies, maar wij vinden dat de mr instemmingsrecht heeft aangezien het hier feitelijk gaat om verandering in het schoolplan. Hoe overtuigen we de overlegpartner?
Lees verder
Lees verder
1 december 2021
Angst in de medezeggenschap, wat dan?
Medezeggenschap werkt het best bij samenwerking, maar wat te doen als de mr-leden hun mening niet durven te geven? Angstcultuur bestaat, signaleren AOb-trainer Aysegül Aslan en sectorbestuurslid vo Peter Kors. De kwaliteit van scholen heeft daaronder te lijden.
Lees verder
Lees verder
1 december 2021
Twee tegen één, toch fusie in het Gooi
Een fusie, geen fusie: in Bussum en Naarden moesten medezeggenschapsraden zware beslissingen nemen over de toekomst van hun vo-scholen. Er lag een plan van scholenkoepel SIVOG (Stichting Interconfessioneel Voortgezet Onderwijs in het Gooi) voor een fusie van de Vitusmavo (Naarden) en het Willem de Zwijger College (Bussum) tot een nieuw Montessori Lyceum Gooise Meren.
Lees verder
Lees verder
19 november 2021
Medezeggenschap voor onderwijs en jeugdzorg in Oosterhout
Onderwijs, zorg en arbeidstraining helpen ontspoorde jongeren tussen 12 en 18 weer op weg in Oosterhout. De combinatie van drie ‘pleinen’ binnen één organisatie betekent een uitdaging voor medezeggenschap, vertelt deelraadvoorzitter Arjan van Halteren. “We zijn een van de weinige in Nederland, dus het is behoorlijk pionieren.”
Lees verder
Lees verder