Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • MR nieuws
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Klokkenluidersregeling
  • Bovenschools
  • Identiteit
  • IKC
  • Integraal Kindcentrum
  • Lesrooster
  • Uitspraken
  • Verkiezingen
  • Jaarplan
  • Schoolplan
  • Beoordeling
  • Personeelsbeleid
  • Bekostiging
  • Brin
  • Onderhoudsplan
  • Financiën
  • Jaarverslag
  • Communicatie
  • Geschil
  • Geschillencommissie
  • Krimp
  • Schooltijden
  • Adviesrecht
  • Naleving
  • Fusie
  • Verlof
  • Benoemingsbeleid
  • Passend onderwijs
  • Samenwerking
  • Inspectie
  • Toezicht
  • Vakantie
  • Klachtenregeling
  • Toezichthouder
  • Instemmingsrecht
  • Arbeidsomstandigheden
  • Begroting
  • Informatierecht
  • Onderwijstijd
  • Professionele ruimte
  • Rechten mr
  • Mediation
  • Ontslag
  • Financieel beleid
  • Professioneel Statuut
  • Lumpsum
  • Opheffing
  • Nietigheid
  • Werkverdelingsplan
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Faciliteiten
  • Medezeggenschapsstatuut
  • Raad van Toezicht
  • Deskundigheidsbevordering
  • Ondersteuningsplan
  • mr-reglement
  • Ontwikkeltijd
  • Leerlingen
  • Juridische bijstand
  • Verantwoording
  • Lerarentekort
  • Ouderraad
  • LAKS
  • Financieel jaarverslag
  • Bezuinigen
  • Functiemix
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Good Governance
  • Ondernemingskamer
  • Expertisemodel
  • Schoolmodel
  • Cao
  • Werktijden
  • Sociale veiligheid
  • Functiebouwwerk
  • Nascholing
  • Scholingsbeleid
  • Sponsoring
  • Ventilatie
  • Bovenbestuurlijk
  • samenwerkingsverband
  • Ouderbijdrage
  • wms
  • Nationaal Programma Onderwijs
  • NPO
  • Oudergeleding
  • Deelraad
  • Flexwerk
  • Lessentabel
  • Interview
  • Arbeidsmarkttoelage
  • column
  • Praktijkverhaal
  • Initiatiefrecht
  • Professionalisering
  • Activiteitenplan
  • Formatiebeleid
3 oktober 2022
Begroting: Voer een goed gesprek bij de cijfers
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Coronadraaiboek ligt op tafel, wat nu?
Elke school in het funderend onderwijs moet inmiddels een draaiboek ter bespreking in de medezeggenschap hebben om te weten wat er moet gebeuren zodra corona in de herfst en winter oplaait. De mr is nu aan zet om te beoordelen of dat voorstel het juiste maatwerk bevat. Wees scherp op de details en maak duidelijke afspraken, adviseert de AOb.
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Begroting: Let op spaarpot en bekostiging
Twee punten vragen zeker aandacht van de mr bij de eerstvolgende begroting: de reserves en de vereenvoudiging van de regels voor bekostiging. Financieel expert Paul Hellings van de Algemene Onderwijsbond geeft handvatten.
Lees verder
Lees verder
3 oktober 2022
Begroting: Voer een goed gesprek bij de cijfers
Om de begroting voor 2023 tijdig rond te hebben moet die in het najaar bij de medezeggenschapsraad liggen. Wat kunnen mr-leden als de financiën op de agenda verschijnen?
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Coronadraaiboek: let op veiligheid leraar
Scholen dicht wegens het coronavirus, dat wil het kabinet in najaar en winter niet nogmaals meemaken. Maar hoe dan? Als het personeel besmet thuis komt te zitten zonder vervanging, zijn de leerlingen alsnog de dupe.
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Gevraagd en beantwoord: Overvallen door uitwerking taakbeleid, wat nu?
Na instemming met een beleidsstuk over het taakbeleid zijn we overvallen met de uitwerking ervan. De schoolleiding weigert het terugtrekken van onze instemming te accepteren en dwingt de nieuwe werkwijze af. Wat kunnen we doen?
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Op De Starter kost taakbeleid dankzij mr-inzet minder tijd
Ze staan na het volgen van een training tegenwoordig meer zelf aan het roer, merken de leden van deze medezeggenschapsraad. “We hebben grip op de agenda, zijn professioneler geworden.
Lees verder
Lees verder
6 september 2022
Congres: knap staaltje medezeggenschap
Het motto: ‘Knap staaltje medezeggenschap’ brengt woensdag 16 november medezeggenschappers bij elkaar tijdens het zestiende WMS-congres. Voor deelnemers op locatie verzorgt schrijver Abdelkader Benali de openingstoespraak.
Lees verder
Lees verder
27 juli 2022
Doelstellingen halen, een oefening van geduld
Aangezien het aandeel personeel met lesgevende taken onder de 70 procent zal zakken, is er volgens de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van scholenkoepel ZAAM in Amsterdam en omstreken te veel mis met het bestuursformatieplan. Twee keer weigert de gmr instemming. Er zijn meerdere redenen, maar de grootste pijn is dat het bestuur te weinig doet om meer mensen voor de klas te krijgen. Gevolg: minder collega’s in schaal LD dan beloofd, een te groot bestuursbureau dat blijft uitdijen, functiemixdoelstellingen worden niet gehaald, de organisatie zit op te veel onderdelen beneden het gemiddelde in het voortgezet onderwijs.
Lees verder
Lees verder
27 juli 2022
Harmonieus geschil eindigt zonder oordeel
Eerste vergissing: de rector dacht dat hij drie maanden de tijd had en kwam daardoor te laat bij de geschillencommissie terecht, waar zes weken geldt voor het aanvragen van vervangende instemming. De commissie had geen keus: niet ontvankelijk.

Maar het mr-kamp bleek eveneens met de lege handen te staan. Tweede vergissing: het omstreden besluit was door de rector wel vast uitgevoerd. Derde vergissing: de mr zweeg en keek toe, in afwachting van de uitspraak in het geschil. Het was slimmer geweest om nietigheid in te roepen, zodat het oude formatieplan geldig was gebleven. Nu de mr de nietigheidstermijn voorbij had laten gaan, werd het nieuwe formatieplan automatisch rechtsgeldig. Of afdelingsleiders allemaal ook voor de klas moeten staan, kan daarmee opnieuw op de mr-agenda verschijnen in het overleg over het volgende schooljaar.

Landelijke Commissie voor Geschillen WMS 17821, 23 februari 2022

 
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.