Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
20 februari 2024
Uitspraak geschil: Pas na de benoeming adviseren, dat werkt niet altijd
Eerst een nieuwe directeur-bestuurder benoemen en dan vijf dagen later advies vragen aan de medezeggenschap? De Stichting Islamitische School Amsterdam dacht ermee weg te komen, maar de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van de drie As-Siddieqscholen legde zich er niet bij neer.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Negen tips voor arbodiscussies in de mr
Frisse lucht, goed onderhouden machines, beperking van de werkdruk en sociale veiligheid, het heeft allemaal te maken met arbeidsomstandigheden op scholen. De medezeggenschap heeft een stem. Negen tips om daar invloed mee uit te oefenen. 1.
Lees verder
Lees verder
16 februari 2024
Zo is de inzet voor het mentoraat te beheersen
Bij het instemmingsrecht op het taakbeleid kijkt de personeelsgeleding in de medezeggenschapsraad ook naar het aantal uren voor mentortaken op school. In de praktijk komen docenten daar vaak niet mee uit. Wat zijn oorzaken en hoe kan de mr de situatie rond het mentoraat verbeteren?
Lees verder
Lees verder
25 januari 2024
Mijn lessen waren gezellig, dus collega’s klaagden over het lawaai
Er is onderzoek gedaan naar het licht in een werkomgeving in samenhang met werktevredenheid. Na elke verandering van alle mogelijke variabelen kregen de werknemers vragenlijsten en kwamen onderzoekers langs voor interviews. De conclusie: wat er ook veranderde aan het licht, de werktevredenheid bleef toenemen.
Lees verder
Lees verder
25 januari 2024
‘Niet afwachten, maar actief brengen en halen’
Aysegül Aslan is trainer op de afdeling scholing van de Algemene Onderwijsbond. Zij vergelijkt de samenwerking tussen bestuurder en medezeggenschapsraad vaak met het dansen van een tango: “Een stapje naar voren en een stapje terug, met je tenen de dansvloer aftasten.
Lees verder
Lees verder
18 januari 2024
Wanneer beginnen we met het werkverdelingsplan?
Het nieuwe schooljaar na de zomer lijkt nog ver weg, maar de vorige keer kwamen we te laat in actie om een goed werkverdelingsplan voor ons team en de school te maken. Wat is verstandig?
Lees verder
Lees verder
18 januari 2024
Onderwijsregio is niet alleen voor bobo’s maar net zo goed een zaak voor personeel
Bij de aanpak van het lerarentekort speelt sinds kort een nieuwe sector overschrijdende samenwerkingsvorm mee: de onderwijsregio’s. Daar hoort medezeggenschap bij, want alles draait hier om personeel, betoogt AOb-rayonbestuurder Philippe Abbing. Subsidies hebben al geleid tot de vorming van 27 onderwijsregio’s, de voorlopers in dit proces.
Lees verder
Lees verder
16 januari 2024
Samenwerking: ‘Bij gmr moet iedereen terecht kunnen’
Hoe zorg je dat de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad een goede afspiegeling is, als er bijna vijftig scholen onder één bestuur vallen? “Als je van elke school iemand in de gmr wilt, wordt het een soort Poolse landdag: onwerkbaar.
Lees verder
Lees verder
12 januari 2024
Blijf inzetten op hulp na covid
Covid lijkt geen reden meer voor overheidsmaatregelen, maar wie de diagnose post-covid krijgt, kan daar jarenlang last van blijven houden. De medezeggenschap kan zich inzetten om die narigheid te verzachten voor huidige en toekomstige gevallen.
Lees verder
Lees verder
18 december 2023
Subsidies: kans op geld, maar het kost heel wat onderwijstijd
Mariska Wubben steekt als directeur van de P. Oosterleeschool in Den Haag elk jaar veel tijd aan het aanvragen en verantwoorden van allerlei subsidies. “Ik vroeg me af of het wel zinnig was dat ik er zoveel tijd mee kwijt was dus heb ik het op een rijtje gezet.
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.