Schoolleiding kent regels medezeggenschap niet altijd

Personeelstekort, regiovorming, schoolfinanciën en meer. Honderden medezeggenschappers kwamen 6 november kennis halen en informatie uitwisselen op het jaarlijkse WMS-congres van Onderwijsgeschillen. AOb medezeggenschap sprak met deelnemers over de mr-agenda van hun scholen en wat ze verder bezighoudt.

Tekst Miro Lucassen - - 4 Minuten om te lezen

Gmr medezeggenschap

Yvonne van Nispen, gmr Eenbes (Zuidoost Brabant, primair onderwijs): “Goed werkgeverschap voor starters en zijinstromers. Begeleiding voor studenten vanaf de pabo met een koersplan. Wij werken met commissies uit de 16 leden van de gmr die meekijken bij het ontwikkelen van beleid. Iedereen kan eigen interesses aangeven. De commissies delen hun informatie met de gmr. Zo gaat het beslissen makkelijker, want je hebt al meegekeken.”

Marjolein Meppelink, ambtelijke secretaris gmr Eenbes: “Bij de workshop over de laatste ontwikkelingen merkten we dat onze bestuurder anders dacht over de regiovorming dan wij. Het was op de agenda gezet als informatief punt, maar wij hebben adviesrecht omdat het gaat over duurzame samenwerking met een andere instelling. Dat geldt ook voor instellingen onder hetzelfde bestuur. Dus we hebben de bestuurder meteen een appje gestuurd en hij reageerde direct dat we er dan een adviesonderwerp van maken.”

Zzp’ers minder betrokken

Mohamed Bakouri, voorzitter mr Volt (Utrecht, vmbo/havo): “Helaas moeten wij door het personeelstekort veel werken met zzp’ers. Die zijn minder betrokken, de gevolgen voor de schoolcultuur bespreken we in de mr. En we maken ons sterk voor het binden van zittend personeel. Dat kan met goede arbeidsvoorwaarden, evenwichtig taakbeleid, scholing en ondersteuning van starters. Dat doen we met een coach en een intensief inductieprogramma.”

El Hassan Ouhammou, mr Volt: “Met mijn drie jaar ervaring noemen ze mij de senior. Wat me opvalt op dit congres is dat niet elke schoolleiding op de hoogte is van de regels rond medezeggenschap. Dat zou in hun curriculum meer aandacht mogen krijgen. Als mr heb je daar namelijk last van, je wordt dan niet serieus genomen of opzij geschoven. Communicatie met de ouders is voor mij een belangrijk punt voor de komende tijd. We hebben ouders in de mr, maar we vergeten soms om ze goed te informeren over de zaken die we met het personeel bespreken.”

Tijdig meepraten over clustervorming

Helma van Puijenbroek, secretaris gmr Carmel College (44 vo-vestigingen in Nederland): “Onder het motto Samen Slimmer gaan we van dertien instellingen naar vijf clusters. Daar zijn we druk mee, want Carmel heeft nogal wat oude gebouwen en de kosten van huisvesting mogen niet boven een bepaald percentage uit komen. Bij de totstandkoming van die clusters is de gmr al vroeg betrokken en daar is zeker iets door veranderd. We hebben een stem gegeven aan de angst op de werkvloer dat mensen ver zouden moeten reizen. In mijn geval: ik werk in Gouda en in onze cluster zitten Oss en Eindhoven. Dat blijft bij clustering op beleidsniveau: financiën, human resources, ICT. Niet het personeelstekort, want dat is per regio anders. In de nabije toekomst gaan we de inzet van het persoonlijk keuzebudget evalueren. De gmr bespreekt welk doel die evaluatie heeft en welke vragen we stellen.”

Taart bij de eerste vergadering

Janneke Smits, ouder gmr Eenbes: “Ik werd als nieuw ouderlid heel goed welkom geheten. Eerst nam iemand me mee om duidelijk te maken welke documenten er zijn. Toen was er een basistraining. Op mijn eerste gmr-vergadering stond er taart op tafel. Als ouder heb ik ook interesse in personeelsonderwerpen, want ik werk in het vo op de hr-afdeling. Daar kan ik altijd over meepraten, ook als mijn geleding geen formeel recht heeft op advies of instemming. Ik merk ook dat er een prettige verstandhouding is met onze bestuurder.”

Jolette Wiersema, ouder mr Stedelijk Gymnasium Breda: “Ik ben hier alleen, want andere ouders hebben minder flexibele werktijden en de docenten zitten vol in de proefwerkweek. Bij ons speelt de instroom van nieuwe leerlingen een grote rol. Onze moderne school met klassieke inslag kent geen wachtlijsten of loting zoals in Amsterdam. Andere scholen trekken met een DJ-set grote aantallen achtstegroepers binnen. Hoe moet je je dan als gymnasium onderscheiden? Ons advies was om goed in te zetten op sociale media, wees er op tijd bij op Instagram. En leg die promotie niet alleen bij de docenten, zij hebben het al druk genoeg. Investeer dus in een goede professionele campagne, gelukkig doet de school dat.”

Yvonne van Nispen, gmr Eenbes: “Wij komen elk jaar naar het congres. We maken er ook een uitje van, als een vorm van teambuilding en na afloop gaan we samen eten.”

Boks met mate

En wat namen de medezeggenschappers mee uit de openingstoespraak van boksster Nouchka Fontijn, winnaar van Olympische medailles en drie Europese titels?

Marjolein Meppelink: “Neem soms een adempauze, ga er dan weer vol in. Maar wel respectvol.”

Helma van Puijenbroek: “Houd je doel vast, maar durf je plannen bij te stellen.”

Jolette Wiersema: “Ik was het niet eens met het advies om altijd te gaan voor de knock-out. Je bent elkaars sparringpartner, het is in de medezeggenschap meer polderen en goed overleg. Iedereen is professional, gebruik dat vertrouwen.”