Leren van elkaar doe je in het mr-netwerk

Ze komen bijeen in een zaaltje of online via Teams, soms elke maand en soms wat minder vaak. De mr-netwerken van de AOb brengen medezeggenschappers met elkaar in contact en zijn ook een minicursus. “We staan open voor iedereen die medezeggenschap interessant vindt”, zegt sectorconsulent primair onderwijs Suzanne Wesselman.

Tekst Miro Lucassen - - 4 Minuten om te lezen

Medezeggenschap bijeenkomst AObMedezeggenschap

Faciliteiten voor de mr was een recent onderwerp van haar mr-netwerk. Dat is online, georganiseerd vanuit het rayon Zuidwest, maar landelijk toegankelijk. “Na aanmelding kan ieder mr-lid meedoen.” Over de basis van de mr-faciliteiten in het primair onderwijs gaf ze een korte presentatie, waarna het tijd was voor vragen en discussie.

Die is er altijd volop als het om faciliteiten gaat, weten AOb-consulenten. De wet en de cao bieden een stevige basis, die erop neerkomt dat de medezeggenschapsraad recht heeft op alles wat nodig is om het werk goed te kunnen doen. Juist die brede beschrijving zorgt ook voor onzekerheid. Kunnen de mr-leden enkele exemplaren aanschaffen van het naslagwerk De Wet medezeggenschap op scholen (Wms) toegelicht bijvoorbeeld? Hoe regel je de kosten van scholing? Is het mr-servicepakket van de AOb een dienst die de mr nodig heeft?

Wesselman: “Ja, al die zaken vallen onder het recht op faciliteiten. Geef als medezeggenschappers wel aan dat je deze uitgaven van plan bent te doen, zodat je overlegpartner er rekening mee kan houden. Maar het is dus geen geval van toestemming vragen, de directie kan dit niet weigeren. Daar zijn in het verleden uitspraken over gedaan door de geschillencommissie.”

Werkdrukgelden en formatieplan

AOb-rayon Zuidwest heeft in het voortgezet onderwijs meerdere mr-netwerken, die fysiek bij elkaar komen. Twaalf deelnemers is in Den Haag en Rotterdam de gebruikelijke groepsgrootte, zegt rayonbestuurder vo Chanine Drijver. “Fysiek bij elkaar komen praat toch makkelijker dan online. Elkaar ontmoeten en reageren op voorbeelden en ervaringen werkt beter in een fysieke ruimte. Ik zie ook wel dat deelnemers contactgegevens uitwisselen om elkaar los van het netwerk op de hoogte te houden. Prima, zo wordt het netwerk van de mensen zelf en dat is precies de bedoeling.”

De vo-netwerken volgen de mr-agenda en sluiten aan bij cao-onderwerpen. “Nu is bijvoorbeeld een mooi moment om de werkdrukgelden te evalueren. Laatst hebben we het gehad over de realisatie van het formatieplan. Je geeft als mr je instemming met dat plan, maar vergeet niet om later te controleren of het is gelukt de afspraken na te komen.”

Deelnemers aan de vo-netwerken in Zuidwest beginnen om half vijf, vers uit school. Fruit en koekjes staan klaar om met koffie en thee de geest te verfrissen. Om zes uur volgt er pizza en uiterlijk om acht uur is de bijeenkomst voorbij. Drijver: “Jawel, dan zijn ze nog scherp en alert. En mocht dat niet zo zijn, dan stoppen we eerder. Doordat we wat langer de tijd hebben, is er echt iets te halen en ruimte om een eigen casus te bespreken.”

Tien keer per jaar

Een online mr-netwerk hanteert een striktere agenda. De bijeenkomst in Teams duurt een uur en echt niet langer. “Ik ben iemand van time management”, zegt Suzanne Wesselman. “Zelf ben ik te beleefd om af te haken als een Teams-vergadering uitloopt, maar mensen hebben meer te doen. Wij ronden dus altijd binnen het uur af en soms vijf tot tien minuten eerder als alles is gezegd.”

De combinatie van informatie presenteren en ervaringen uitwisselen is de kracht van het mr-netwerk, vindt zij. Wesselman en haar rayonbestuurder houden tien bijeenkomsten per schooljaar. “Voor iedereen zit er wel een keer een onderwerp bij om aan te sluiten.”

En over mr-faciliteiten valt binnen een uur veel te zeggen, merkte ze in de oktobersessie. “Het is niet meer verplicht om een jaarplan of activiteitenplan met begroting te maken, maar ik adviseer het wel. Je krijgt dan als mr overzicht hoe je jaar eruit ziet: welke activiteiten komen er, welke ruimte is er voor eigen inbreng. Je brengt je wensen voor scholing en andere kosten in kaart. Zolang je niet over grenzen gaat, is zo’n mr-begroting niet onderhandelbaar. En als er toch discussie over komt, kun je altijd voorstellen om het voor te leggen aan de geschillencommissie. Dat is een laatste redmiddel, en meestal is het voldoende om te benoemen dat je weet wat je rechten zijn.”

Reistijden

Ook rayon Oost heeft actieve mr-netwerken, daar platform genoemd. In de overige AOb-rayons leven ambities, maar is het nog wachten op de start. Voorzichtig online beginnen met een nieuw netwerk kan soms helpen, weet Drijver. Dat zou met meerdere rayons een begin kunnen maken, met de optie om later te splitsen. Reistijden kunnen een hinderpaal zijn voor fysieke bijeenkomsten, zoals in Zeeland. “Voor Zeeuws-Vlaanderen hebben we nu een eigen netwerk van vier scholen opgezet, die komen twee keer per jaar bij elkaar.”

De mr-netwerken in het voortgezet onderwijs zijn bedoeld voor de abonnees van een mr-servicepakket van de AOb. Voor belangstellenden uit een mr die zo’n pakket nog niet heeft, is het mogelijk eenmaal deel te nemen. “Zo kun je zien hoeveel expertise de AOb in huis heeft over medezeggenschap. Wil je door met het netwerk, dan moet je mr wel het pakket afnemen.

Is zo’n netwerk met vaste deelnemers ook geschikt voor beginners? Zeker wel, zegt Drijver: “Ook als je lang in een mr zit, heb je baat bij informatie die net zo relevant is voor nieuwe mensen. Wees niet bang, kom gewoon.”

Je vindt je eigen mr-netwerk of platform op AOb.nl/agenda