Nieuwe informatie? Terug naar de overlegtafel

Alarm: de schoolbegroting laat een dreigend toekomstig tekort van een half miljoen euro zien. Bezuinigen op personeel met instemming van de medezeggenschap is het gevolg. Dan komt de verrassing: het tekort blijkt lager: 150.000 euro.

Tekst Miro Lucassen - - 2 Minuten om te lezen

Overleg vergaderen medezeggenschap

Wat nu? Voor de directeur van deze school voor voortgezet onderwijs was het duidelijk. Eenmaal verleende instemming is een feit, dus de bezuiniging op personeel ook. Het gaat om vijf formatieplaatsen in de flexibele schil. Er wordt niemand ontslagen, maar de externe inhuur gaat omlaag. De medezeggenschappers denken er anders over. Een lager tekort maakt andere beslissingen over de bezuiniging mogelijk. De achterstallige investeringen in ICT en de hoge energielasten worden bij een kleinere bezuinigingsopdracht wel relevante onderdelen van het gesprek. Kan de mr de eerder verleende steun intrekken?

Zelfde werk, minder collega’s

Het aantal leerlingen blijft op deze populaire school al jaren gelijk, er is zelfs een wachtlijst voor de toelating. Het werk wordt dus niet minder na het schrappen van vijf fte’s. Bij de instemming met deze maatregel had de medezeggenschapsraad dan ook voorwaarden gesteld. Het opvangen van de kleinere formatie mag niet neerkomen op hogere werkbelasting en werkdruk.

Hoe dan? Aan die discussie komt de medezeggenschap nog niet toe. Eerst moet het schrappen van vijf formatieplaatsen opnieuw worden besproken.

Extra informatie nodig

Hoe krijg je een onwillige directie die kant op? De mr vroeg advies aan de AOb. Eerste stap: probeer erachter te komen of de onjuiste informatie met opzet is verstrekt, of dat onduidelijkheden over de voorspelling buiten beeld zijn gehouden. Mocht er een geschil komen, dan is zoiets bruikbaar in de procedure.

Tegelijkertijd: wijs de directeur erop dat een nieuw besluit nodig is bij zo’n grote verandering in de bezuinigingsopdracht. Daarbij moet alles weer ter discussie staan. Kan het bedrag uit de reserves komen, is het mogelijk de achterstallige ICT-investeringen over een langere periode uit te smeren, valt er iets te doen aan energielasten of andere materiële posten?

Initiatiefrecht

Mocht dat niet genoeg zijn om de directie terug te krijgen aan de overlegtafel, dan is er nog altijd het initiatiefrecht. De mr kan zelf onderwerpen agenderen en daarbij extra informatie verlangen. Zolang die past bij de opdracht van de medezeggenschap, moet de directie haar best doen om de gegevens te verstrekken. Dat begint met een bijeenkomst waarbij de mr het initiatief toelicht. Daarna is de beurt aan de overlegpartner. Die heeft maximaal drie maanden om schriftelijk en gemotiveerd te reageren.

Ook is het denkbaar om actief te besluiten dat een eerder verleende instemming of advies vervalt wegens de nieuwe informatie. Daarmee maakt de mr de directie duidelijk dat de raad de zaak serieus neemt, en dat er nieuw overleg moet komen.

En zo niet? Dan is altijd nog de stap naar de geschillencommissie mogelijk, zowel voor mediation als voor een formele procedure.

Ook een vraag? Medezeggenschapsraden met een AOb-servicepakket kunnen terecht bij de hen bekende contactpersonen. Nog geen mr-servicepakket? Sluit het hier af. De kosten voor deze ondersteuning en scholing zijn voor rekening van het bevoegd gezag.