Kennisbank

  • Alle artikelen
  • Taakbeleid
  • Formatieplan
  • Corona
  • Reorganisatie
  • Achterban
  • Werkdruk
  • Tips voor de MR
  • Huisvesting
  • Vraag en antwoord
  • Personeelsbeleid
  • Financiën
  • Arbeidsomstandigheden
  • Rechten mr
9 mei 2025
De rol van PMR in het formatieplan
Het voorjaar is in het onderwijs ook de tijd van de formatie. Wat is de rol van de MR hierin? In veel scholen is het voorjaar hét moment waarop het formatieplan voor het nieuwe schooljaar wordt opgesteld. Maar hoe ziet die formatie eruit? Hoeveel leraren zijn er volgend jaar nodig? Waar wordt formatie vrijgespeeld en waar juist ingekrompen?
Lees verder
Lees verder
6 mei 2025
Werkdruk verlagen… met broodjes!
Elke school is anders, maar op vrijwel iedere school is één ding hetzelfde: de gevoelde werkdruk. In ieder medewerkersonderzoek staat die met stip op 1. De oplossingen die daarvoor worden gevonden, zijn soms heel verrassend.
Lees verder
Lees verder
28 april 2025
Nieuwe MR-leden: Wat zijn je rechten en plichten?
Net begonnen in de medezeggenschapsraad? Dit helpt jou op weg. Voor veel nieuwe MR-leden voelt de start als een sprong in het diepe. Je wilt graag bijdragen aan goed onderwijs en een prettige werkomgeving, maar al snel vliegen de beleidsstukken, afkortingen en agenda’s je om de oren.
Lees verder
Lees verder
24 februari 2025
Medezeggenschap genegeerd? Dat kan de school geld kosten
Laat een schoolbestuur de medezeggenschap versloffen of werkt het die zelfs tegen? Als laatste redmiddel kan de minister van Onderwijs voortaan een deel van de bekostiging inhouden. Dat geldt ook voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs.
Lees verder
Lees verder
14 februari 2025
Mooi, zo’n sponsor, maar let op dat iedereen profiteert
Een nieuwe versie van het sponsorconvenant geeft het onderwijs en werkgevers aanvullende richtlijnen over de mogelijkheden en grenzen. De medezeggenschapsraad houdt instemmingsrecht op sponsoring en de bijdrage uit het bedrijfsleven moet een extraatje blijven. En dus een extraatje voor iedereen, vindt de AOb.
Lees verder
Lees verder
6 februari 2025
Vacatures en stemmingen; antwoord op praktische mr-vragen
Afspraken, gewoontes, regels: soms is het lastig om als medezeggenschapsraad de juiste positie te kiezen op school. Twee praktische vragen en antwoorden, afkomstig van de AOb-consulenten medezeggenschap.
Lees verder
Lees verder
22 januari 2025
School met twee locaties heeft z’n langste tijd gehad
Twee vestigingen op basis van hetzelfde brinnummer, kan dat nog? De medezeggenschapsraad van de Gabriëlschool in Putten zette alles op alles om samenvoegen van de locaties te voorkomen, maar wist de Landelijke Commissie voor Geschillen WMS niet te overtuigen.
Lees verder
Lees verder
17 januari 2025
Professioneel statuut: zoek de verschillen
Wil je school eindelijk aan de slag met het professioneel statuut, dan kan er nog een Babylonische spraakverwarring optreden. Handreikingen over het inrichten van het statuut werken met uiteenlopende definities en doelstellingen. Dat bemoeilijkt de discussie over dit toch al ingewikkelde onderwerp. Nog geen professioneel statuut?
Lees verder
Lees verder
15 januari 2025
Wat mogen we eisen van de nieuwe schoolleider?
Op onze jenaplanschool komt een nieuwe schoolleider. Leerkrachten die bij ons willen werken, moeten zich extra scholen om hun functie als stamgroepleider binnen het onderwijsconcept waar te maken. Kunnen we ook een opleidingseis stellen aan de schoolleider? Allereerst: er is een schreeuwend tekort aan schoolleiders.
Lees verder
Lees verder
20 november 2024
Nieuwe informatie? Terug naar de overlegtafel
Alarm: de schoolbegroting laat een dreigend toekomstig tekort van een half miljoen euro zien. Bezuinigen op personeel met instemming van de medezeggenschap is het gevolg. Dan komt de verrassing: het tekort blijkt lager: 150. 000 euro. Wat nu?
Lees verder
Lees verder

Sta sterker in de Medezeggenschapsraad

Of je nu worstelt met het beoordelen van een formatieplan, de begroting voor volgend jaar of je wilt weten hoe het precies in de wet staat. Ontdek hoe jij als MR-lid écht het verschil kunt maken.